icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Levertijd van koelkast

Als je iets hebt gekocht en je hebt een levertijd afgesproken, moet de leverancier zich aan deze afspraak houden. Weet wat zijn plichten en jouw rechten zijn als de levertijd wordt overschreden.

Je hebt een product besteld, maar levering van het product blijft uit. Vaak staat op de website van de winkel of in de overeenkomst wanneer het product geleverd wordt. Soms spreek je een specifieke leverdatum af met de verkoper. Je hebt er recht op dat de overeenkomst wordt nagekomen zoals afgesproken.

Heb je recht op bedenktijd voor het product dat je koopt? Bijvoorbeeld omdat je iets via internet hebt gekocht. Dan kun je na bestelling nog van de koop af. Ook voordat het product is geleverd, of voordat de levertermijn is verstreken.

1. Ken je rechten 

Wat je rechten zijn, is afhankelijk van de situatie en de afspraken die je hebt gemaakt met de verkopende partij.

  • Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen.
    Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken.
    Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
  • Staat op de website bijvoorbeeld dat een bestelling binnen 4 weken geleverd wordt, dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval zul je de winkel extra levertijd moeten geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die tijd is hangt af van het soort product en de eerdere levertijd. Bij levering van een bankstel zal 4 weken redelijk zijn, voor een aankoop bij een webwinkel zal dat korter zijn.
    Mocht levering vervolgens uitblijven dan mag je de aankoop ongedaan maken. De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en jij hoeft het niet meer af te nemen.
    Heb je al (aan)betaald, dan moet de verkoper dat bedrag terugbetalen.
  • Ook als je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken moet je de verkoper extra levertijd geven. Maar weigert de verkoper alsnog te leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is (bijvoorbeeld aankoop van een bruidsjurk en de verkoper weet de trouwdatum) dan hoef je geen extra levertijd te geven. In dat geval mag je direct de koop ongedaan maken als je het product niet meer wilt hebben.

Heb je een probleem met het bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing. 

2. Verzamel informatie

Kijk na wat er over de levertijd staat in de algemene voorwaarden, bevestigingsmail, de aankoopbon of op de website van de verkoper.

3. Klagen bij de verkoper

Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail: 
  1. Bij overschrijding van de levertijd dien je de verkoper schriftelijk een nadere levertermijn te geven om alsnog te leveren; zie voorbeeldbrief Overschrijding levertijd (doc). Vermeld een duidelijke einddatum in je brief. Bij overschrijding van die nadere termijn mag je de overeenkomst schriftelijk ongedaan maken. Geef in je brief duidelijk aan dat je van de aankoop afziet nu ook binnen de extra termijn het product niet is geleverd en vraag om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je dat bedrag op je rekening wilt ontvangen.
  2. Wist de verkoper dat levering op een bepaalde datum essentieel voor jou was of is hij niet bereid alsnog te leveren, dan mag je de overeenkomst direct ontbinden, zie voorbeeldbrief Overschrijding levertijd (doc). Je kunt de verkoper een brief sturen dat je van de koop afziet en vragen om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je het bedrag op je rekening wilt ontvangen. 

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond
Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond
Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond
Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie 
Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter
Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

 

Test koelkasten