icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Klachtenbrief schrijven aan verkoper van laptop

Heb je een klacht over een winkel of bedrijf en ben je er in een eventueel gesprek niet uitgekomen? Stel dan in een brief de verkoper in gebreke vanwege niet nagekomen afspraken.

Ben je er in een gesprek met de verkoper niet uitgekomen? Of heb je besloten meteen een brief te schrijven? Stel dan in een brief de verkoper in gebreke vanwege niet nagekomen afspraken.

  • Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen.
  • Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De termijn die je stelt, moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een begin maken met het verhelpen van de klacht.
  • Geef aan dat je het contract eenzijdig zult ontbinden en/of de ontstane schade op hem zult verhalen als hij zijn afspraken niet nakomt binnen de aangegeven termijn.
  • Voor de schade die je lijdt - bijvoorbeeld bij een lijfrente die uitgekeerd had moeten worden - kun je de 'wettelijke rente' in rekening brengen. Dit is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan vorderen van een nalatige schuldenaar.
  • Meld welke vervolgstappen je onderneemt als de klacht niet wordt opgelost, bijvoorbeeld richting geschillencommissie.
  • Vraag om een schriftelijke reactie. Zo voorkom je dat je onverwacht gebeld wordt en slecht voorbereid een gesprek ingaat. Het is ook beter vanwege je dossiervorming.

Ontvang je geen reactie of reageert de verkoper niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de winkel of het bedrijf is aangesloten bij de geschillencommissie je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie.

Bekijk het advies over: De Geschillencommissie.
Let op: je kunt pas naar de Geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de verkoper hebt geklaagd.

Als de verkoper niet is aangesloten bij een Geschillencommissie kun je overwegen juridisch advies in te winnen. 

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Tips

  • Stuur de brief naar de persoon of afdeling die belast is met klachtafhandelingen. De naam of afdeling kun je telefonisch opvragen of vinden op de website. Verstuur je brief als 'aangetekende brief'.

  • Verstuur je klacht niet via (een contactformulier op) de website van de verkoper. Meestal krijg je dan namelijk geen elektronisch afschrift of een bewijs van ontvangst.