icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wat is Virtual Reality?

Virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn computertechnieken die je een verrijkte of complete andere werkelijkheid laten ervaren. Daarvoor moet je meestal een speciale bril opzetten. We leggen uit wat het is, hoe het werkt en welke producten je kunt kopen.
Wouter Rensink
Wouter Rensink

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  10 april 2018

virtual-reality

Wat is virtual reality?

Virtual Reality (VR) is een computertechniek waarbij het lijkt alsof je in een andere werkelijkheid bent. Een speciale VR-bril vervangt de zichtbare werkelijkheid door een een digitaal gesimuleerde wereld. De bril bevat een beeldscherm en sluit je zicht op de buitenwereld af. Doordat je ogen elk een eigen beeld zien, dat licht van elkaar verschilt, zie je diepte in de virtuele omgeving. Je kijkt dan in 3D.

Een realistische VR-ervaring is bijvoorbeeld een operatiekamer van een ziekenhuis waarin je een ‘praktijkproef’ uitvoert. Een fictieve VR-ervaring is bijvoorbeeld een computerspelletje.

Andere zintuigen in virtual reality

Vaak hoor je bijpassend geluid door een hoofdtelefoon. Het effect wordt niet vaak versterkt met geuren of het voelen van wind.

Bewegen in virtual reality

Door met sensoren de bewegingen van je hoofd te volgen, beweegt de VR-omgeving op dezelfde manier mee. Zo kun je rondkijken in de virtuele werkelijkheid. Geavanceerdere systemen herkennen het zelfs als je rondloopt of bukt.

Met sommige VR-systemen kun je ook je handen gebruiken en virtuele dingen oppakken.

Augmented reality is géén virtual reality

Augmented reality (AR) Is iets anders dan VR. Met AR worden computergegeneerde beelden over de werkelijke wereld heen getoond, zodat je beide tegelijk waarneemt. In VR zie je alleen de computergegenereerde omgeving.

Wat is mixed reality?

Microsoft gebruikt de term mixed reality (MR) term in Windows 10 als alternatief voor VR en AR. Volgens Microsoft kunnen producten ook tussen VR en AR inzitten, of gecombineerd worden in één product.

Vooralsnog zijn die producten er niet en is mixed reality een verwarrende term. Microsoft creeert zo onterecht de illusie dat ze iets ‘anders’ bieden dan AR en VR. De MR-brillen van Acer, Dell, Lenovo, HP en Samsung zijn gewoon VR-brillen. De Microsoft HoloLens is daarentegen een AR-bril.

Wat kun je met virtual reality?

Virtual Reality maakt allerlei ervaringen mogelijk die je in het echte leven niet zomaar kunt hebben. Bijvoorbeeld een excursie naar een ver land zonder écht op reis te gaan. Ook kun je spullen gebruiken die je normaal niet hebtoals rondrijden in een auto die nog geproduceerd moet worden.

Er zijn nog veel meer toepassingen, zoals:

  • Amusement: computerspellen, concerten, films en sportevenementen.
  • Attracties: teamuitjes, pretparken, spelhallen, VR-bioscopen en VR-musea.
  • Foto’s en video’s: 360 graden foto’s en filmpjes van je vrienden en familie.
  • Gezondheidszorg: bijvoorbeeld bij revalidatie, bij de behandeling van psychische klachten en bij vliegangst en hoogtevrees.
  • Training: bijvoorbeeld om spreken in het openbaar te oefenen of om een virtuele voetbaltraining te volgen.
  • Verkoop: bezoeken van woningen, fondsenwerving en producten uitproberen.

Soorten virtual reality-producten

Er zijn 3 soorten producten voor virtual reality:

  1. VR-houders waar je je smartphone in stopt. De smartphone fungeert dan als computer en beeldscherm. Voorbeelden zijn de Samsung Gear VR en de Google Cardboard.
  2. VR-brillen met een eigen scherm waar geen smartphone in hoeft. Die sluit je (draadloos) aan op een krachtige laptop of desktop of op een PlayStation 4. Voorbeelden zijn de HTC Vive, Oculus Rift en de PlayStation VR.
  3. VR-brillen zoals de Oculus Go waarbij je geen smartphone of computer nodig hebt. Alles wat je nodig hebt zit in de bril zelf.

De risico's van virtual reality

  • Misselijkheid door 'visueel-veroorzaakte bewegingsziekte', wanneer je in de VR-wereld anders beweegt dan in werkelijkheid. Je valt bijvoorbeeld naar beneden in VR, maar zit in werkelijkheid stil op de bank.
  • Vermoeide ogen en hoofdpijn door te lang gebruik, onscherp beeld of doordat de afstand tot virtuele objecten niet lijkt te kloppen.
  • Desoriëntatie doordat je vaak in virtual reality bent en het moeilijk vindt om de échte en de virtuele wereld uit elkaar te houden.
  • Ongelukken door struikelen over of botsen met objecten in de échte wereld.

Jonge kinderen en virtual reality

Het staat niet vast of VR schadelijk is voor jongere kinderen, maar sommige fabrikanten nemen het zekere voor het onzekere. Zo mag de Samsung Gear VR bijvoorbeeld niet worden gebruikt door kinderen jonger dan 13 jaar. Ook bij andere VR-brillen staan zulke waarschuwingen.

De VR-bril bij de Dino-plaatjes van de Albert Heijn kunnen volgens de supermarkt prima gebruikt worden door kinderen van 6 tot 12 jaar.

Moet ik virtual reality-producten kopen?

Er zijn steeds meer bedrijven die VR-houders en VR-brillen verkopen. En de duurdere brillen worden steeds beter. Of je het waard vindt om zo’n VR-bril te kopen ligt ook aan de beschikbare apps en spellen. Het VR-aanbod groeit gestaag, maar is nog een stuk kleiner dan het gewone spel- en app-aanbod op smartphones, tablets, pc’s en spelcomputers.

Lees ook: