icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Ik heb een magnetron die kapot is gegaan en de garantietermijn is net verstreken. Wat kan ik doen?

Magnetron-Kapot-geen-garantie

Als het defect aan jouw apparaat zich na de garantieperiode voordoet zul je moeten aantonen dat het defect niet veroorzaakt is door slijtage of onzorgvuldig gebruik.

Wat zijn mijn rechten?

Als je het apparaat op normale wijze (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) hebt gebruikt en er ontstaat een defect dat niet veroorzaakt is door slijtage of onzorgvuldig gebruik, spreekt de wet van een ondeugdelijk product.
Bij een ondeugdelijk product heb je recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. Als vervanging of reparatie niet mogelijk is, moet je je geld terugkrijgen. De verkoper heeft - ook als de garantie verlopen is - de verplichting een deugdelijk product te leveren.

Wat kan ik het beste doen?

  • Ga terug naar de winkel of webshop waar je het product hebt gekocht.
    Leg uit dat je het apparaat normaal hebt gebruikt en dat het toch kapot is gegaan en vraag om een oplossing
  • Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijk tijd, dan kun je leenapparatuur vragen of de koop ontbinden en je geld terugvragen.
  • Als het product door de reparatie langer meegaat, kan de winkel vragen of je wil bijbetalen voor de reparatie.
  • Doet de verkoper niks met jouw klacht? Stuur de verkoper dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de verkoper verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
  • Heb je na 4 weken geen reactie ontvangen of reageert de verkoper niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de winkel/bedrijf is aangesloten bij de geschillencommissie je klacht voorleggen bij de geschillencommissie. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de verkoper hebt geklaagd.
  • Als de verkoper niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies (070) 445 45 45

Let op

Heb je jouw apparaat al langere tijd zonder problemen kunnen gebruiken en wordt de levensduur door de reparatie verlengd, dan is het redelijk dat je een deel van de reparatiekosten betaalt.

Video: Wasmachine net na garantie kapot!

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Test magnetrons