icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nieuwe abonnementen mobiel internet.

Eerste indruk
|
KPN, Hi, T-Mobile en Vodafone verhogen de tarieven van mobiel internet. Daarnaast is het onbeperkt internet verleden tijd. De belangrijkste veranderingen op een rij.
Stefan Vrijdag_S

Stefan Vrijdag   Expert mobiel abonnementenGepubliceerd op:23 augustus 2011

MerkKPN, Hi, T-Mobile, Vodafone

Richtprijs€ 12,50 (vanaf)

tarieven

Wat zijn de belangrijkste veranderingen

Met de komst van de nieuwe abonnementsvormen, wordt het er allemaal niet duidelijker.

De belangrijkste veranderingen bij KPN, Hi, T-Mobile en Vodafone op een rij:

  • Providers die onbeperkt internet boden, doen dat nu niet meer. Je krijgt nu een maximaal aantal MB per maand bij de abonnementen.
  • Bij abonnementen die al een datalimiet hadden, is die verlaagd.
  • De prijzen van de abonnementen en dus de prijs per MB zijn omhoog gegaan.

Tussen 1 augustus en 5 september passen KPN, Hi, T-Mobile en Vodafone hun abonnementen aan. Met de komst van mobiel internet en door de regels voor de tarieven voor bellen en sms'en, zien providers KPN en Hi, T-Mobile en Vodafone de inkomsten uit bellen en sms'en teruglopen. Daar hebben ze een oplossing voor gevonden: het mobiel internet moet duurder. De tarieven gaan omhoog en het onbeperkt internet is verleden tijd.

De providers bieden nog steeds abonnementen geschikt voor alleen bellen en sms'en. Daarnaast  zijn er de nieuwe abonnementen speciaal voor 'weinig' en 'veel' internetters. Hieronder de typen abonnementen:

Provider Abonnement  Aantal min./sms (van-tot)  
Aantal MB (van-tot)
 
Prijs (van-tot)
 Ingangsdatum
 KPN  Bel-Sms  100-650  geen (€1,50 per MB)  €20-€65  5 september
   Bel-Sms-Web  100-1500  100-1750  €30-€150  5 september
   Bel-Sms-Web XL  150-1500  250-2000  €35-€153  5 september
 Hi  Bel&Sms  75-500  geen (€1 per MB)  €18-€60  5 september
   Web  90-700  100-800  €28-€83  5 september
   Messaging  120-1500 min. en
 3000 sms
 400-2000  €38-€158  5 september
 T-Mobile  Smart Start  60-600  minuten of sms'jes zijn te  
 gebruiken als MB's.
 €13-€60  1 september
   Smart Plus  100-1800  250-1000  €25-€150  1 september
   iSmart  150-1000  500-1000  €30-€100  1 september
 Vodafone  Bel+Sms  50-450  geen (€0,75 per 15 min.)  €13-€50  1 augustus
   Bel+Sms+Web  100-650  100-450  €27-€75  1 augustus
   Smart  100-1200 min. en
 onbeperkt sms
  500-1000*  €43-€150  1 augustus

Bevindingen van de Consumentenbond

Niet alleen de bundels en prijzen zijn veranderd, maar ook de voorwaarden. Wat betekenen deze veranderingen nu voor jou als consument?
Lees onze bevindingen

Nieuwe (data-)abonnementen: onze bevindingen

Niet alleen de bundels en prijzen zijn veranderd, maar ook de voorwaarden. Wat betekenen deze veranderingen nu voor jou als consument?

smartphone of sim onlyWil je een nieuw toestel?

Heb je al een smartphone, dan is de kans groot dat je er ook mee internet. Je toestel is misschien pas over twee jaar aan vervanging toe. Het zou onlogisch zijn nu een nieuwe smartphone aan te schaffen omdat abonnementen veranderen. Toch is de kans groot dat dit moet. Want KPN en Hi bieden de nieuwe abonnementen niet meer aan in sim-only-vorm. T-Mobile doet dit wel met het Smart Start-abonnement, maar dat is weer niet bedoeld voor de intensief internetter. En ook bij Vodafone wordt het zwaarste internet-abonnement niet als sim-only aangeboden. Wil je dus zo'n nieuw abonnement om mee te internetten? Dan moet je smartphone de deur uit en plaats maken voor een nieuwe.

Vreemde constructie

Bij de nieuwe abonnementen geldt: hoe meer data, hoe meer minuten en sms'jes. Een vreemde opbouw, want dit lijkt niet helemaal in overeenstemming met de berichtgeving over het gebruikspatroon van consumenten. Ze zouden minder bellen en sms'en en meer internetten. Maar als je een abonnement zoekt met weinig minuten of sms'jes en juist veel data, dan heb je pech.

De voorwaarden

Bij T-Mobile Smart Start zijn de MB's net als minuten en sms'jes 2 maanden houdbaar. Je neemt ze dus mee naar de volgende maand. Maar bij de andere T-Mobile-abonnementen en bij de andere providers neem je overgebleven MB's niet mee. Dat betekent dat internettegoed dat je niet opmaakt, verdwijnt. Even goed kijken dus hoeveel MB's je nodig hebt.

Als je datategoed op is, ga je een buitenbundeltarief per MB betalen. Dat ligt tussen de €0,05 en €0,10 per MB en is daarmee niet zo absurd hoog als de buitenbundeltarieven voor bellen en sms'en. Daar is niets aan veranderd, het ligt nog steeds tussen de €0,30 en €0,35 per minuut/sms.

Bij T-Mobile kun je nog voor een andere buitenbundelconstructie voor data kiezen, zij het op een nogal ingewikkelde manier. Voor €4,95 per maand kun je zorgen dat je kunt blijven internetten als je databundel op is, zonder dat er een buitenbundeltarief gaat gelden. Maar dan gaat wel de snelheid ver omlaag. Voor nog eens €10 kun je die snelheid en het datategoed weer herstellen. Dit is de zogenaamde 'onbeperkt internet'-optie, hoewel je dit natuurlijk niet echt onbeperkt internet kunt noemen.

dataverbruikEven kijken hoe het gaat

Misschien ben je net begonnen met internetten op je mobiel. Of je hebt een nieuw toestel dat meer MB's 'verstookt' op de achtergrond. Dan is het niet vreemd dat je geen idee hebt hoeveel je nu precies verbruikt aan MB's per maand. Het is daarom belangrijk dat je dat in de gaten houdt, vooral omdat je overgebleven MB's niet kunt meenemen naar de volgende maand. Installeer daarom een app die je verbruik bijhoudt en kijk het een paar maanden aan. Bekijk hier een test van apps waarmee je je verbruik kunt meten.

Mocht je tot de conclusie komen dat je te weinig of misschien wel teveel MB's in je abonnement hebt, dan kun je je bundel wijzigen. Maar ook dit gaat weer niet zonder slag of stoot: je bundel verlagen kan vaak niet kosteloos of zelfs helemaal niet. Verhogen kan wel, maar dan verlies je je opgespaarde belminuten en sms'jes.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.