icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Mobiele providers: storingen en problemen

Elke maand geven onze panelleden aan ons door hoeveel storingen en problemen ze hebben gehad bij hun provider.

Resultaten januari 2016

Bellen & sms'en
Met bellen en sms'en gaat het goed, het aantal storingen dat wordt gemeld is minimaal. Toch vallen Hollandsnieuwe en Ziggo op: respectievelijk 6% en 7% van de panelleden melden dat ze in januari minstens een kwartier niet hebben kunnen bellen of sms'en.

problemen bellen smsen 2 

In de grafiek: het percentage respondenten dat in januari minstens een kwartier niet heeft kunnen bellen of sms'en.

Internetten
Bij internetten zijn de percentages een stuk hoger dan bij bellen en sms'en. Ook hier springen Hollandsnieuwe (11%) en Ziggo (8%) eruit. Maar ook van de Tele2-abonnees in ons panel heeft 8% minstens een kwartier niet kunnen internetten in januari.

  problemen internetten 3 

In de grafiek: het percentage respondenten dat in januari minstens een kwartier niet heeft kunnen internetten. Van Simpel en Youfone hebben we te weinig respodenten, daarvan kunnen we geen resultaten laten zien.

Administratief
Hollandsnieuwe kampt al een hele tijd met problemen door de migratie naar een nieuw klantplatform. Bij bellen, sms'en en internetten is dat al terug te zien, maar de problemen zijn het grootst op administratief vlak: maarliefst 14% geeft aan in januari een of meerdere administratieve problemen te hebben gehad. 

admin problemen 2

In de grafiek: het percentage respondenten dat in januari een of meerdere administratieve problemen heeft gehad.

Het onderzoek

In ons storingen onderzoek vragen we onze panelleden elke maand of en hoe vaak ze problemen hebben gehad met bellen, sms'en en internetten en of er admistratieve problemen zijn geweest.

Eens per kwartaal voegen we daar een klantevredenheidsonderzoek aan toe. Dan bepalen we ook nieuwe testoordelen en een nieuwe Beste uit de Test. Die informatie vind je op onze pagina De beste mobiele provider.

Doe mee!

Providers kunnen van alles beloven, maar de ervaringen van 7000 panelleden zeggen natuurlijk veel meer.

Wil je ook je ervaringen delen met anderen? Meld je dan aan voor ons panel. Zorg dat je bij je aanmelding voor het panel kiest voor de optie 'Mobiele provider monitor'.

Onder de deelnemers van het onderzoek naar mobiele providers verloten we elk jaar de nieuwste iPhone!

Problemen? Dit kun je doen

Heb je al tijden slecht bereik bij je provider? Of is je internet te vaak trager dan het zou moeten zijn? Dan hoef je dat niet zomaar te accepteren.

Je kunt dan een aantal dingen doen:

  • Kijk in onze community of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem. En of er misschien oplossingen worden geboden waar jij iets aan hebt
  • Schrijf een brief aan je provider waarin je vermeldt dat je ontevreden bent over de dienstverlening. Stel een termijn waarbinnen je een reactie en een oplossing verwacht. Drie weken in dit geval redelijk.
  • Kom je er niet uit met je provider? Zet dan je klacht op Klachtenkompas. De meeste providers zijn hier actief en vaak worden klachten naar tevredenheid opgelost. En om er zeker van te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Levert al het bovenstaande niets op? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Telecom. De behandeling van je klacht kost €50, maar die kosten krijg je terug als je klacht gegrond blijkt.

Test mobiele abonnementen