icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Tweederde reisadvertenties is misleidend

Nieuws |

Gepubliceerd op:  24 december 2004


Tweederde van de reizen in dagbladadvertenties zijn niet te boeken voor het geadverteerde bedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van De Reisgids naar 600 reisadvertenties. Het niet opgeven van bijkomende kosten in advertenties blijkt bij vrijwel alle aanbieders de standaard werkwijze te zijn. In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke reissom 50% meer dan waarmee geadverteerd wordt. De Consumentenbond vindt dit misleidend en dringt bij de overheid aan op wettelijke maatregelen.

Het onderzoek toont aan dat niet alleen gegoocheld wordt met het aanbieden van exclusief prijzen (zonder luchthavenbelasting, weekendtax, reserveringskosten, calamiteitenfonds, brandstoftoeslag en vertrekbelasting), maar ook dat bij het boeken van de reis plotseling allerlei restricties gelden. Zo bleken aanbiedingen alleen op een bepaald moment beschikbaar, of waren er slechts enkele plaatsen of de genoemde prijs gold alleen bij zes personen. De Consumentenbond vindt deze manier van adverteren misleidend en is van mening dat de reisorganisaties direct een totaalprijs moeten noemen. In elk geval inclusief de onvermijdelijke kosten, zoals luchthavenbelasting.

Hotels en pensions
Als advertenties wel klopten, ging het in de meeste gevallen om aanbiedingen van hotels en pensions. Bungalowparken blijken zich ook redelijk aan de reclameregels te houden, maar lieten nogal eens de verplichte schoonmaakkosten buiten de advertentie.

All-in prijs vermelden
De Consumentenbond gaat bij de overheid aandringen om de wet aan te passen zodat de reisbranche verplicht wordt all-in prijzen te vermelden in hun advertenties. Voor pakketreizen geldt hiervoor al een richtlijn. Eerdere pogingen om dit probleem via een gedragscode op te lossen, zijn helaas op niets uitgelopen.