icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Zalm willigt eisen bond rond adviseurs grotendeels in

Nieuws |

Gepubliceerd op:  28 december 2004


Minister Zalm (Financiën) wil de negatieve effecten van afsluitprovisie voor consumenten uitbannen. Daarnaast wil hij dat financieel adviseurs tegenover hun klanten open zijn over hun beloning. Met deze toezegging willigt minister Zalm de belangrijkste eisen van de Consumentenbond ten aanzien van tussenpersonen in. De precieze invulling van de maatregelen moet nog nader worden uitgewerkt en zal door de bond nauwlettend worden gevolgd.

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat het systeem van afsluitprovisie bij  financiële producten als levensverzekeringen, hypotheken en woonlastenverzekeringen nadelige effecten heeft voor de consument. De financieel adviseur krijgt dan aan het begin van de overeenkomst een eenmalige beloning. Hij zal dan proberen zoveel mogelijk nieuwe producten te verkopen en  wordt daarna niet meer geprikkeld om gedurende de looptijd van een dergelijk – vaak langlopend – contract het belang van de klant te dienen. Uit onderzoek blijkt  dat deze ‘adviseurs’  eerder  kijken naar  hun eigen portemonnee dan naar het meest geschikte product voor de consument.

Daarnaast blijkt bij tussentijds beëindiging van een levensverzekering waarbij een geldbedrag wordt opgebouwd, er minder overblijft dan de consument mag verwachten. Dat komt omdat de reeds uitgekeerde provisie aan de adviseur al met het opgebouwde bedrag is verrekend.

Zalm heeft nu toegezegd dat er regels komen voor een betere balans tussen afsluitprovisie en doorlopende provisie (de beloning die een financieel adviseur jaarlijks ontvangt zolang een overeenkomst loopt). De eis van de Consumentenbond voor een verbod op afsluitprovisie vindt de minister te ver gaan. De bond vindt het compromis van Zalm acceptabel als het doel – het tegengaan van ‘provisie jagen’ en betere begeleiding van de consument - maar bereikt wordt.

Ook moeten tussenpersonen aan consumenten gaan laten zien welke beloning zij ontvangen van banken en verzekeraars, zoals provisie en bonussen. Hoewel bij vrij gevestigde financieel adviseurs meer problemen rond transparantie zijn gesignaleerd, gaan deze regels ook gelden voor adviseurs in loondienst bij banken en verzekeraars.