icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Energiebedrijven laks met versturen jaarrekening

Nieuws |

Gepubliceerd op:  21 juli 2004


Wij krijgen regelmatig klachten van consumenten dat ze maanden lang wachten op de jaarrekening van hun energiebedrijf. De Consumentenbond vindt dat energiebedrijven actiever jaarrekeningen moeten versturen. De DTe zou hierop moeten toezien en energiebedrijven een boete moeten opleggen als de jaarafrekening te laat is verstuurd.

Veel consumenten geven aan dat ze meerdere malen moeten bellen naar de energieleverancier en zelfs toezeggingen krijgen dat de jaarrekening eraan komt. Maar, ook dan blijft het vaak stil vanuit het energiebedrijf.

Laks met afrekening
Volgens de voorwaarden die energieleveranciers hanteren, moeten consumenten één keer per jaar een jaarrekening krijgen. Via die rekening kunnen mensen zien of ze geld terug krijgen of dat ze nog bij moeten betalen.

Energiebedrijven zijn blijkbaar laks met het versturen van de jaarrekeningen. Daarom wil de bond dat de leveranciers minimaal een keer per twaalf verbruiksmaanden een jaarrekening sturen. Energieconsumenten moeten die rekening binnen een maand na dat jaar ontvangen. De Consumentenbond heeft de toezichthouder DTe gevraagd hier strenger op toe te zien.

Boete bij late rekening
De bond vindt verder dat de energiebedrijven een boete opgelegd moeten krijgen als de jaarrekening niet op tijd wordt verstuurd. De bond vraagt de DTe deze maatregelen te treffen, omdat uit ervaring blijkt dat bedrijven pas leren als ze een sanctie opgelegd krijgen als ze voorwaarden niet nakomen.

Ook roept de bond de energieaanbieders op vlot een eindrekening te sturen naar klanten die overstappen naar een andere leverancier. Consumenten moeten met een schone lei bij een nieuwe aanbieder beginnen en niet maanden later nog eens een slotnota krijgen van hun vorige energiebedrijf.