icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Ticketbureaus scheutig met servicetoeslag

Nieuws |

Gepubliceerd op:  24 september 2004


Ticketbureaus rekenen meestal enkele euro’s per kaartje voor de verleende “service”. Gaat een voorstelling of concert niet door, dan ziet de consument deze servicekosten zelden terug. De Consumentenbond vindt dat de organisator ervoor moet zorgen dat dit wel gebeurt.

Ticketbureaus rekenen meestal een paar euro extra bovenop de prijs voor het kaartje. Dit als vergoeding voor de dienst die ze verlenen, zeggen de bureaus. De consument betaalt bij bestellingen via internet en de telefoon vaak nog wat extra.

De extra servicebijdrage is volgens de ticketbureaus nodig ter vergoeding van de kosten van de kaartverkoop. De Consumentenbond is van mening dat het logischer is dat de organisator, die zo’n bureau inhuurt, het grootste deel van die kosten op zich neemt.

In de praktijk blijkt de consument goedkoper af als het ticket direct bij het verkooppunt zelf wordt aangeschaft. Alleen is dit helaas niet altijd mogelijk. Vindt een voorstelling uiteindelijk geen doorgang, bijvoorbeeld omdat de artiest afzegt, dan is de Consumentenbond van mening dat de consument niet alleen het geld voor het kaartje, maar ook de servicekosten terugontvangt. Dit laatste gebeurt maar zelden.

Word ook
Lid van de Consumentenbond