icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Jamba-ringtones ongevraagd duur

Nieuws |

Gepubliceerd op:  1 oktober 2004


De Consumentenbond vindt dat het bedrijf Jamba zich moet houden aan de sms-gedragscode. Als er niet snel verbetering komt in de dienstverlening van het bedrijf, wil de bond dat telefoonbedrijven de sms'jes van Jamba niet meer versturen.

Bij de Consumentenbond komen klachten binnen over het bedrijf Jamba, dat beltonen en logo's voor mobiele telefoons aanbiedt. Wie zo'n beltoon of logo bestelt, zit onverwachts vast aan een abonnement.

Sms-gedragscode

In het eerste sms'je dat iemand van een aanbieder ontvangt, moet staan:
• van wie is het afkomstig?
• wat is het tarief?
• hoeveel sms'jes krijg je?
• is het een abonnement?
• hoe meld je je af?
• wat is de website van de aanbieder?
• waar kun je klagen over de aanbieder?

Vooral jongeren klagen bij de bond. Zij bestelden na het zien van een tv-spotje een ringtone bij Jamba. De klagers waren in de veronderstelling dat die ringtone €0,50 zou kosten. In plaats van een eenmalige aankoop blijkt het om een abonnement te gaan. Totdat consumenten weer opzeggen, moeten ze maandelijks €4,50 betalen. 
 
De Consumentenbond vindt dat de mobiele telefoonaanbieders sms’jes van Jamba niet moeten versturen aan hun klanten als niet duidelijk is dat het gaat om een abonnement op ringtones.

Jamba moet zich houden aan de sms-gedragscode. Die stelt dat gedupeerde consumenten contact op kunnen nemen met hun mobieletelefoonaanbieder. Die moet nagaan of Jamba zich aan de regels heeft gehouden. Als dat niet zo is moeten de mobieletelefoonaanbieders consumenten schadeloos stellen.

De Consumentenbond vindt dat de mobieletelefoonbedrijven sms'jes van Jamba niet meer door moeten sturen als Jamba niet razendsnel zijn leven betert.

Zo beëindigt u uw abonnement op Jamba-diensten
Klanten van Jamba die hun abonnement willen opzeggen, kunnen dat op de volgende manieren doen: 

  • Sms het woord STOP naar 4636
  • Bel 0900-2025412 (€0,13 per minuut) en kies optie 2
  • Mail naar info-nl@jamba.net, vermeld uw telefoonnummer en geef duidelijk aan dat u uw abonnement wilt beëindigen
  • Surf naar www.jamba.nl, klik op "Help" en vervolgens op "Klantenservice" - hier vindt u de mogelijkheid om direct het abonnement stop te zetten.