icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Bond: energiebedrijven moffelen nadelen weg

Nieuws |

Gepubliceerd op:  25 juni 2004


Kleine lettertjes van Essent ongunstig voor consumenten

Energiebedrijven stoppen steeds meer nadelen van aanbiedingen weg in kleine lettertjes. Consumenten worden daarvan de dupe. Dit blijkt uit onderzoek waarvan de resultaten vandaag in de Consumentengids worden gepubliceerd. Energiebedrijf Essent spant de kroon met een aanbieding voor een ‘keuzetarief‘ waarbij consumenten pas in de kleine lettertjes lezen wat de nadelen zijn. De Consumentenbond eist dat Essent direct eerlijke informatie verschaft. Verder wil de bond dat energieleveranciers open kaart spelen bij energieaanbiedingen.

Energiebedrijf Essent stuurt aan 900.000 vaste klanten een brief met het aanbod te kiezen voor één van de drie voordeel keuzetarieven: budget, standaard of plus. Het overgrote deel van de consumenten zal standaard moeten kiezen, omdat deze variant past bij het gemiddelde verbruik. Aan deze variant hangt geen voordeel. Bovendien staan in de kleine lettertjes de overige nadelen van het aanbod. Het gaat om een jaarcontract en ook staat in de voorwaarden dat consumenten die geen keuze maken automatisch keuzetarief standaard krijgen aangeboden. De Consumentenbond vindt de benadering van Essent manipulatief en oneerlijk. Uit de brief van Essent volgt dat consumenten die niet kiezen, vastzitten aan een jaarcontract. De Consumentenbond eist daarom dat Essent zijn klanten eerlijk informeert over aanbiedingen en voorwaarden die daaraan vast zitten.

Het voorbeeld van Essent staat niet op zichzelf. Meerdere energieaanbieders hanteren een scala aan nieuwe bepalingen. Dit constateert de Consumentenbond na onderzoek naar de voorwaarden van 21 oude en nieuwe energieleveranciers. Veel van de nieuwe bepalingen zijn ongunstig voor consumenten. Sommige leveranciers leggen een boete op bij voortijdige opzegging. Bovendien is in veel gevallen de termijn waarop een prijswijziging ingaat korter dan de opzegtermijn. Een bijkomend probleem is dat door de creatieve invulling door de energiebedrijven de toegang tot de geschillencommissie wordt bemoeilijkt.

De Consumentenbond vindt het onaanvaardbaar dat energieaanbieders ervoor kiezen de nadelen weg te moffelen in de kleine lettertjes. Ze moeten ervoor zorgen dat consumenten het hele contract kunnen overzien.