icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Consumentenbond wil schadefonds pinpasfraude

Nieuws |

Gepubliceerd op:  3 september 2004


78% claims door banken afgewezen, gemiddeld ruim €2100 schade

Schadeclaims na pinpasfraude worden in grote meerderheid door banken afgewezen. 78% van gedupeerde consumenten krijgen een afwijzing met als reden dat zij onzorgvuldig met hun pas of pincode zijn omgegaan. Dit blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Pinpasfraude waar binnen drie dagen ruim vijfhonderd consumenten hun ervaringen met pinpasfraude hebben gemeld. Om in de toekomst het leed te verzachten pleit de bond bij de banken voor een schadefonds dat gedupeerden tegemoet komt bij pinpasfraude.

Vijfhonderd consumenten meldden verleden week hun ervaringen bij het Meldpunt Pinpasfraude dat door de Consumentenbond was ingesteld. Vierhonderd mensen belden over een gestolen of verloren pinpas. De overige meldingen gingen over spookpinnen. Van de vierhonderd reacties heeft 98% een schadeclaim bij de bank ingediend omdat er onterecht een bedrag van hun rekening is afgeschreven. In 78% van de gevallen is de schadeclaim door de bank afgewezen;  de klacht wordt gemiddeld binnen vier maanden behandeld en maar 5% van de gedupeerde consumenten was tevreden over de afhandeling door de bank. Het gemiddelde bedrag dat is afgeschreven is €2164. Om het leed voor gedupeerden te verzachten heeft de Consumentenbond aanbevelingen opgesteld voor de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

De belangrijkste wens is de oproep aan banken om een schadefonds in het leven te roepen voor gedupeerden van pinpasfraude. Uit dit fonds zou een tegemoetkoming moeten worden gedaan van 50% van de geleden schade, met een maximum van €1000. Deze tegemoetkoming moet direct worden gegeven aan consumenten die een klacht indienen bij de bank. Als de bank de klacht toewijst zal de tegemoetkoming worden aangevuld tot het volledige schadebedrag. Wijst de bank de klacht af dan heeft de consument de keuze: ofwel hij betaalt de tegemoetkoming terug aan de bank of hij stapt naar de Geschillencommissie Bankzaken. De Geschillencommissie heeft dezelfde mogelijkheden (klacht ge- of ongegrond verklaren), maar kan als het gaat om twijfelgevallen bepalen dat de tegemoetkoming uit het schadefonds niet hoeft te worden terugbetaald.

Verder beveelt de Consumentenbond aan om de limiet voor opnames aan de geldautomaat standaard voor alle consumenten op €50o per dag te stellen. Consumenten die een hogere limiet willen, moeten dat zelf aangeven. Ook stelt de bond dat de afhandeling van de klacht binnen 2 maanden moet zijn gedaan. Deze limiet zou moeten gelden voor alle banken.
Tot slot wil de bond dat banken hun klanten beter voorlichten over de mogelijkheden van de Geschillencommissie, over de risico’s van een hoge opnamelimiet en over de risico’s van een hoge kredietlimiet.

Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl