icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Consumenten op verkeerde been bij aankoop scanner

Nieuws |

Gepubliceerd op:  8 september 2004


Consumentenbond constateert werkelijke resolutie 75% lager dan opgegeven

Grote fabrikanten van scanners informeren consumenten onvoldoende en onduidelijk over de scanprestaties van flatbedscanners. Dat blijkt uit een test naar flatbedscanners van de Duitse consumentenorganisatie waarvan de resultaten vandaag verschijnen in het tijdschrift de Digitale Consument van de Consumentenbond. De bond vindt dat de fabrikanten hun informatie over de resolutie moeten aanpassen.

Scannerfabrikanten Canon, Epson en Hewlett Packard (HP) geven een hogere resolutie op dan de geteste scanners kunnen waarmaken. De resolutie van scanners wordt bepaald door verschillende componenten in een scanner. Fabrikanten geven alleen de waarde op van één onderdeel (de chip). Maar ook andere onderdelen bepalen de kwaliteit van de uiteindelijke resolutie. Uit het onderzoek bleek dat de andere onderdelen de kwaliteit beperken. Hierdoor  is de bruikbare resolutie lager dan opgegeven. De Consumentenbond komt in het verweer tegen de pixelfictie. Bij drie van de zeven onderzochte scanners ligt de bruikbare resolutie minimaal 75% lager dan opgegeven.

De Consumentenbond heeft Epson, Canon en HP gevraagd uit te leggen waarom zij een hogere resolutiewaarde opgeven dan het apparaat waarmaakt. De bond vindt dat consumenten onvoldoende en onduidelijk worden geïnformeerd over de maximale bruikbare resolutie van de geteste flatbedscanners. Consumenten krijgen door de resolutiewaarde die wordt opgegeven, een verkeerd beeld van de daadwerkelijke prestaties van de scanners waardoor ze het risico lopen een verkeerde koop te doen.
 
De Consumentenbond vindt dat de fabrikanten duidelijkheid moeten verschaffen en de informatie over de resolutiewaarde moeten aanpassen zodat consumenten weten wat ze kunnen verwachten van de scanner. Bovendien vindt de bond het logisch dat voor consumenten die al een scanner hebben gekocht maar een andere keuze hadden gemaakt als ze dit hadden geweten, een omwissel/restitutiemogelijkheid wordt aangeboden. 

Noot voor de redactie: Voor meer informatie: Pauline van den Brandhof, woordvoerder Consumentenbond, telefoon (070) 445 44 71, buiten kantooruren (06) 20 49 39 72.