icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Strengere eisen aan reclame voor goedkoop lenen

Nieuws |

Gepubliceerd op:  19 maart 2004


Vanaf begin mei worden er aan reclame-uitingen van kredietverstrekkers strengere eisen gesteld. Advertenties voor leningen moeten dan vermelden hoeveel klanten werkelijk kwijt zijn aan rente en aflossingen. Of de klant eventueel ook nog aanvullende verzekeringen moet afsluiten, moet in de reclame-tekst zijn opgenomen.

 

De strengere eisen zijn afkomstig van het ministerie van Financiën, toezichthouder AFM en de FIOD-ECD. De wet wordt niet veranderd; wel worden de relevante omschrijvingen in de wet strenger geformuleerd.

 

Tot nu toe konden aanbieders van goedkope leningen ongebreideld schermen met te lage netto maandlasten. Deze berekenden ze op grond van een klant die een huis als onderpand heeft en ook in de hoogste belastingschijf valt. Voor de meeste mensen die zich tot dergelijke leningen laten verleiden, gelden deze voorwaarden veelal niet. Voor hen viel een lening dus altijd duurder uit. Nu moeten aanbieders ook de maandlasten laten zien op basis van de andere, lagere belastingschijven.