icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Enquête: Wetgeving financiële dienstverlening noodzaak

Nieuws |

Gepubliceerd op:  6 september 2004


Eenmalige provisie moet worden afgeschaft, er moet een deskundigheidsregister voor financieel adviseurs komen en één geschilleninstantie financiële diensten. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder ruim zeshonderd consumenten over hun verwachtingen van het wetsvoorstel Wet financiële dienstverlening.

Deze resultaten bevestigen het idee van de Consumentenbond dat het huidige wetsvoorstel niet consumentvriendelijk genoeg is. De bond verzamelt vandaag ook nog handtekeningen om de eisen kracht bij te zetten. Morgen overhandigt de bond de enquêteresultaten en de handtekeningen aan de vaste Kamercommissie Financiën.

Duidelijke regels ontbreken
De Consumentenbond mist in het wetsvoorstel voor de Wet financiële dienstverlening (Wfd) duidelijke regels over de manier waarop financiële aanbieders worden betaald (provisie), eisen voor de vakbekwaamheid van individuele adviseurs en een geschillenregeling.

Over deze drie onderdelen heeft de Consumentenbond 614 consumenten ondervraagd. Bijna 90% denkt dat financieel adviseurs die hun beloning in een keer krijgen een mindere service bieden dan adviseurs die gedurende de looptijd van het verkochte product periodiek worden uitbetaald. Dit beeld sluit volledig aan bij de wens van de Consumentenbond om de eenmalige betaling aan het begin van de looptijd van een product te veranderen in periodieke betalingen.

Deskundigheidsregister gewenst
Van de ondervraagden wil 79% via een deskundigheidsregister zelf kunnen controleren of een adviseur in het vakgebied deskundig genoeg is. Alleen feitelijk leidinggevenden hoeven in het huidige wetsvoorstel over vakbekwaamheid te beschikken.
Verder zegt 78% van de geënquêteerden het belangrijk te vinden dat er één klachteninstantie voor financiële diensten komt. Bijna een kwart vindt dat niet per se nodig, als er maar per product een geschilleninstelling is. Op dit moment zijn er nog niet voor alle verzekerings-, spaar- en beleggingsproducten klachteninstanties.

De Consumentenbond overhandigt dinsdag 7 september de resultaten van de enquête aan de vaste Kamercommissie Financiën. Woensdag is in de Tweede Kamer een hoorzitting over de Wfd waar de bond zijn eisen ook nog kenbaar maakt.