icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

"Onafhankelijke" tussenpersonen voor Reclame Code Commissie

Nieuws |

Gepubliceerd op:  7 april 2005


De Consumentenbond stapt naar de Reclame Code Commissie (RCC) om de uitingen van tussenpersonen op hun websites te laten beoordelen. Tussenpersonen zeggen dat ze onafhankelijk en objectief zijn, maar weigeren openheid van zaken te geven over hun beloning over verkochte producten. De Consumentenbond vindt dat de RCC de uitingen op de sites moet verbieden.

Op de websites van tussenpersonen van de brancheverenigingen NBVA en NVA staan uitingen als “onafhankelijk en objectief advies” en is te lezen dat zij “de belangen van de consumenten behartigen”. Zij geven echter geen openheid van zaken over de provisie die zij ontvangen bij de verkoop van een financieel product.

Openheid van zaken
De Consumentenbond vindt dat tussenpersonen helder en onomwonden aan de consument moeten uitleggen hoeveel zij betaald krijgen voor de verkoop van een verzekering, lening of spaar- of beleggingsproduct. Consumenten moeten er vanuit kunnen gaan dat bij de advisering het (financieel) eigen belang van de adviseur geen rol speelt. Of als het wel het geval is dat dat op z’n minst eerlijk wordt verteld.

Zolang tussenpersonen geen openheid van zaken geven over hun beloning, vindt de bond dat ze niet op hun sites mogen zeggen dat ze onafhankelijk zijn. Daarom gaat de Consumentenbond de uitingen voorleggen aan de Reclame Code Commissie.

Minister Zalm
Verder praat de Consumentenbond maandag met minister Zalm van Financiën over de bestrijding van provisiegedreven advisering en/of verkoop van financiële producten. De bond wil dat de minister hiervoor regels opstelt. Tussenpersonen willen zelf niet meewerken aan een regeling over beloningstransparantie.