icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Veel kinderen vinden reclame ongeloofwaardig

Nieuws |

Gepubliceerd op:  15 april 2005


Kinderen in de leeftijd van 10 tot en met 15 jaar zijn goed in staat om door reclame heen te prikken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Reclame Opinie Commissie voor Kids (R.O.C.K!). Van de ondervraagde kinderen is 16% van mening dat in reclame de waarheid wordt verteld. Daarbij vindt tweederde van de kinderen reclame vervelend. Uit eerder onderzoek blijkt dat jongere kinderen (van 6 tot en met 11 jaar) niet goed in staat zijn reclame te interpreteren.

Verbod op reclame ongezonde producten
Uit het meeste recente onderzoek onder deze groep blijkt dat maar 16% van de ondervraagde kinderen van mening is dat in reclame de waarheid wordt verteld. Dat is ruim 6% meer ten opzichte van een half jaar geleden. Bijna alle kinderen hadden door dat reclame een commerciële bedoeling heeft. Dit neemt overigens niet weg dat de Consumentenbond nog steeds pleit voor een verbod op reclame van ongezonde producten, gericht op kinderen.

Een andere conclusie is dat kinderen reclame niet leuk vinden. Bijna tweederde van de kinderen vindt reclame ronduit vervelend. Toch is het entertainmentgehalte van reclame wel hoog. Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit TV reclames. Bij minder dan de helft van de kinderen wekt reclame de kooplust op. Vaker bij jongens dan bij meisjes en ook eerder bij basisschoolleerlingen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Leukste reclame
Reclames over geld lenen, hypotheken en verzekeringen vinden kinderen vaak erg stom. Net zoals reclames over maandverband en schoonmaakproducten. De reclame van Dubbelfriss wordt het meest genoemd als leukste reclame. De reclames van HI, Skittles en Citroën scoren ook heel goed. De meeste reclames kennen de kinderen van de televisie.

R.O.C.K!
De Consumentenbond, KidsWeek en Qrius hebben de Reclame Opinie Commissie voor Kids (R.O.C.K!) opgericht. R.O.C.K! bestaat uit een representatieve groep kinderen in de leeftijd van 10 tot en met 15 jaar en wil de stem van kinderen laten horen in de discussie over de invloed van reclame op kinderen. Daarom houden zij vier keer per jaar een onderzoek onder kinderen.