icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Voorwaarden en geschillencommissie internet op komst

Nieuws |

Gepubliceerd op:  12 mei 2005


Na de branchevereniging voor kabelmaatschappijen VECAI, waar onder andere Casema, @Home en Chello in zijn vertegenwoordigd, hebben nu ook de internetproviders Planet, XS4ALL, HetNet, Versatel, Wanadoo, HCC-Net en Speedlinq zich achter de oproep van de Consumentenbond geschaard om een onafhankelijke geschillencommissie Internet op te richten.

Op 26 april heeft de Consumentenbond een oproep gedaan aan alle internetproviders om gezamenlijk tot algemene voorwaarden en een onafhankelijke geschillencommissie te komen. De Consumentenbond pleit hiervoor omdat uit zijn onderzoek – een enquête en een klachtenanalyse naar aanleiding van een oproep op de website  -  blijkt dat consumenten over het algemeen tevreden zijn over hun internetprovider, maar 20 tot 28% van de ondervraagden de klantenservice en ondersteuning slecht vindt.

Veelgehoorde klacht
Een veelgehoorde klacht is dat problemen niet goed en snel worden opgelost, wat ook blijkt uit de klachtenanalyse. Een geschillencommissie kan helpen om dit te doorbreken. Consumenten kunnen goedkoop en snel hun klacht over hun internetaanbieder bij de geschillencommissie laten behandelen.

De geschillencommissie vormt het sluitstuk van de met de Consumentenbond overeen te komen algemene voorwaarden. Deze leiden tot goede  vergelijkingsmogelijkheden voor consumenten. Tegelijkertijd maken ze echte concurrentie tussen de individuele aanbieders mogelijk.

De Consumentenbond gaat binnenkort in SER-verband met de internetproviders hierover praten. De providers die (nog) niet hebben gereageerd kunnen zich alsnog aansluiten.