icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Acties tegen misleidende claims op producten

Nieuws |

Gepubliceerd op:  23 mei 2005


“Goed voor de concentratie!”, “verbetert de stoelgang!”, “verhoogt de weerstand!” Dit soort kreten kunnen probleemloos op voedingsmiddelen worden gezet, bewijs is niet nodig. Tenzij  het Europees Parlement aanstaande donderdag  anders beslist. Een meerderheid van de europarlementariërs lijkt echter tegen een wetenschappelijke toetsing van gezondheids- en voedingsclaims te zijn. Daarom slaan de 38 Europese consumentenorganisaties de handen vandaag ineen om het Parlement op andere gedachten te brengen.

Misleiding
Het Europees Parlement dreigt donderdag een gevecht van 4 jaar tegen misleiding van de consument in één klap van tafel te vegen in de stemming over productclaims. Cruciaal is het punt van de bewijslast: de Europese Commissie wil dat bedrijven vooraf wetenschappelijk bewijzen dat een claim klopt. Het Parlement lijkt daar anders over te denken, getuige de voorafgaande stemming in de milieu- en de industriecommissie in Brussel. Wanneer de claims niet vooraf hoeven te worden getoetst is het hek van de dam voor het misleiden van de consument.

Eerlijke informatie
Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en vaatziekte en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang. Overheid en bedrijfsleven vinden dat de verantwoordelijkheid voor het eetgedrag bij de consument zelf ligt. Dan moet de consument wel eerlijke informatie krijgen om zijn keuze op te baseren. Een stevige richtlijn voor claims draagt daar aan bij.

"Gezond" gebakje voor europarlementariërs
De Consumentenbond overhandigt vandaag een gebakje aan de Nederlandse Europarlementariërs met claims als “maakt je slank!” en “20% meer intelligentie!”. Op deze ludieke wijze wil de bond zichtbaar maken hoe makkelijk producenten van alles kunnen beweren als die claims niet vooraf wetenschappelijk bewezen hoeven worden. Ook willen de consumentenorganisaties dat producten met veel vet, suiker of zout niet langer mogen worden gepromoot als zijnde “gezond".