icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Opheldering gevraagd over boetebeleid NS

Nieuws |

Gepubliceerd op:  23 september 2005


De Consumentenbond heeft samen met FNV Bondgenoten en Rover minister Peijs van Verkeer en Waterstaat om opheldering gevraagd over het aangescherpte boetebeleid van de Nederlandse Spoorwegen.

Vanaf 1 oktober is het niet langer mogelijk in de trein een kaartje bij de conducteur te kopen. Als iemand zonder geldige reden geen kaartje heeft, moet hij een boete van 35 euro plus de ritprijs betalen.

Een reiziger kan slechts één keer per jaar de boete kwijtgescholden krijgen als hij voor de reis naar de conducteur stapt en meldt dat hij geen vervoerbewijs heeft. Bijvoorbeeld omdat hij geen tijd had een kaartje te kopen. Bij een defecte kaartautomaat hoeft een reiziger nooit een boete te betalen.

Zwartrijder
De Consumentenbond, FNV Bondgenoten en Rover willen dat de conducteur altijd kan beslissen of iemand een boete krijgt. Een reiziger die zich vooraf meldt, kan niet gezien worden als calculerend zwartrijder en zou per definitie geen boete mogen krijgen. Een reizigers die zich niet meldt en geen kaartje heeft kan wel een boete krijgen.

De consumentenorganisaties en het FNV waren verheugd, toen minister Peijs onlangs in een brief aan de Tweede Kamer schreef dat de conducteur straks inderdaad bepaalt of iemand een boete krijgt.

De NS bestrijdt deze lezing van Peijs echter en stelt dat er niets is veranderd aan de plannen. De Consumentenbond, de vakbond en  Rover zijn onaangenaam verrast en willen dat de bewindsvrouw voor 1 oktober opheldering geeft.

Lees ook
Word lid van de Consumentenbond
NS slingert straks ook onschuldigen op de bon - 12  mei 2005