icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Pas op met reclames voor ringtones

Nieuws |

Gepubliceerd op:  10 oktober 2005


In het televisieprogramma ‘Bij ons thuis' (Nederland 2) van maandag 10 oktober waarschuwt de Consumentenbond voor reclames voor ringtones gericht op kinderen. Voordat je het weet zit je vast aan een abonnement.

Reclames voor ringtones rond kinderprogramma’s zijn niet in strijd met de wet. Op het scherm staat onderaan in de kleine lettertjes dat het om een abonnement gaat. Kinderen denken echter dat ze één ringtone voor hun mobieltje ontvangen. Het blijken er meerdere te zijn tegen een bedrag van zo'n €4,50 per week. De reclames zijn op kleine kinderen gericht en die zijn daar niet op bedacht.

Bij de Consumentenbond komen hierover geregeld klachten binnen van ouders. Moreel gezien vindt de bond deze reclames verwerpelijk. Hoe jonger de doelgroep, hoe duidelijker de reclame moet zijn over de voorwaarden. De bond waarschuwt consumenten en roept de bedrijven op hun handelwijze te veranderen.

Lees ook
Ringtones van Jamba wekken ergernis - 8 juli 2005