icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Snelle invoering verbod op kinderreclame voor ongezonde voeding

Nieuws |

Gepubliceerd op:  12 oktober 2005


Bijna de helft van de voedingsreclame rond kinderprogramma’s gaat over ongezonde producten. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daar komt nog bij dat veel van die reclames kinderen aanzetten tot extra consumptie van snoep en andere dikmakers doordat zij van alles moeten sparen.

De voedingsmiddelenindustrie heeft begin dit jaar aangegeven kinderen te willen stimuleren tot gezond eten en een reclamecode opgesteld, die op 2 juni is ingegaan.

De bond heeft niet zoveel vertrouwen in zelfregulering en heeft onderzoek gedaan naar hoe intensief kinderen op televisie worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde voedingsmiddelen. Hieruit blijkt dat kinderen nog steeds worden gestimuleerd om veel dikmakers te nuttigen. De reclameregels uit de code van de voedingindustrie dragen dus niet bij aan een gezond eetpatroon. De bond eist daarom nu, met steun van de Hartstichting, een snelle invoering van een verbod op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.

Lees ook:
Persbericht van 12 oktober 2005
Bond kiest gezond