icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Infofilter voorkomt confrontatie nabestaanden met pijnlijke post

Nieuws |

Gepubliceerd op:  22 maart 2006


Pijnlijk: nabestaanden worden wel eens geconfronteerd met ongewenste post gericht aan overledenen. Sinds kort kan dit worden voorkomen via de website<strong>www.infofilter.nl</strong> .

Op Infofilter.nl kunnen consumenten zich kosteloos laten blokkeren tegen ongevraagde reclame of commerciële aanbiedingen van bedrijven en goede doelen per post en telefoon, en tegen onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. Ook kunnen nabestaanden overledenen registreren in het Infofilter Overledenen bestand.

Vijf jaar geen ongewenste post
Infofilter.nl is een initiatief van de Stichting Infofilter, die samenwerkt met TPG Post Rouwservice en grote charitatieve instellingen als Alzheimer Nederland, Het Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Hartstichting. Op de website kunnen consumenten zich eenvoudig voor een periode van vijf jaar laten blokkeren tegen alle bij Infofilter aangesloten bedrijven en instellingen. Deze bedrijven en instellingen zijn samen goed voor 80% van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland.

Onafhankelijk overledenenbestand
Volgens directeur Peter van Buijtene van Stichting Infofilter overlijden jaarlijks bijna 140.000 Nederlanders. “Met het Nationale Overledenenregister willen we voorkomen dat nabestaanden geconfronteerd worden met pijnlijke post. Het is belangrijk dat er een onafhankelijk bestand opgebouwd wordt met gegevens van personen die overleden zijn. Het is van groot belang dat wordt voorkomen dat overledenen benaderd worden met commerciële proposities”, aldus Van Buijtene.

Lees ook
Voorstel bond: wettelijk verplicht register tegen telefoonterreur - 24 mei 2005