icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Geld terug bij miscasso's

Nieuws |

Gepubliceerd op:  5 mei 2006


Bijna iedereen maakt gebruik van automatische incasso, waarbij de consument toestemming geeft aan een bedrijf om geld af te schrijven van de bankrekening. Dat heeft veel voordelen voor zowel bedrijven als consumenten. Maar het nadeel is dat de bank niet automatisch checkt of het wel klopt: dat moet de consument zelf doen. En hij moet zelf actie ondernemen als er onterecht geld wordt afgeschreven van zijn rekening, ook als hij helemaal niets fout heeft gedaan.

De Consumentenbond heeft het sterke vermoeden dat er veel mis gaat met automatische incasso's en dat dat veel ergernissen voor consumenten oplevert. Het onderzoek uit januari naar automatische incasso's heeft namelijk spontaan vele reacties opgeleverd. Bij de bond komen iedere maanden honderden meldingen binnen. Vandaar dat de Consumentenbond actie gaat voeren.

Voor de zomer gaat de bond inventariseren hoe groot het probleem precies is en tegen welke zaken consumenten concreet aanlopen. Na de zomer gaat de bond om tafel zitten met banken en bedrijfsleven om tot aanpassingen van het systeem te komen. Zo zouden bedrijven aan consumenten geld terug moeten geven als er iets mis gaat, net als bij treinvertragingen. Dat kan een enorme stimulans voor bedrijven zijn om minder fouten te maken.

Lees ook
Alles over automatische incasso