icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

OPTA volgt advies bond bij bestrijding telefoonterreur

Nieuws |

Gepubliceerd op:  18 mei 2006


Telecomwaakhond OPTA gaat ongewenste telefoontjes van verkopers strenger aanpakken. Mensen die door een telemarketingbedrijf worden gebeld, moeten bij elk telefoontje het aanbod krijgen in het vervolg niet meer telefonisch te worden benaderd. De bond juicht deze stap van OPTA toe, maar blijft er op aandringen dat het kabinet de Telecommunicatiewet uitbreidt.

Alle bedrijven die in dit veld actief zijn, zouden zich verplicht moeten aansluiten bij een goed werkend register van mensen die niet gebeld willen worden. Pas dan is er een volledig dekkend systeem en is effectief toezicht daarop mogelijk, stelt de bond.

Tips tegen ongewenste telefoontjes
  • Als u gebeld wordt door een bedrijf en u bent daar niet van gediend, zeg dat dan. Het bedrijf is dan verplicht u van de lijst te schrappen.
  • Meld u aan bij Infofilter (www.infofilter.nl) en verleng uw inschrijving na 5 jaar.
  • Als u een bestelling doet of zich ergens aanmeldt, let dan op dat u niet ongemerkt toestemming geeft voor direct mail of reclametelefoontjes
  • Als u twijfelt, geeft u dan expliciet aan dat u geen reclamepost, -mailtjes of –telefoontjes wilt ontvangen
  • Als u echt helemaal genoeg heeft van de ongevraagde telefoontjes, neem dan een geheim nummer

Zelfregulering onvoldoende
Een harder beleid én wijziging van de wet zijn nodig, zegt de bond, omdat zelfregulering van de markt onvoldoende heeft gewerkt. Nog steeds komt het voor dat mensen tegen hun zin gebeld worden en niet te horen krijgen dat ze voortaan van dit soort telefoontjes verschoond kunnen blijven.

Deze irritaties heeft de Consumentenbond opgetekend bij het meldpunt telefoonterreur dat de bond vorig jaar heeft opengesteld. Daar bleken mensen zich vooral te ergeren aan het feit dat ze gebeld werden. De bond heeft aangedrongen op scherper toezicht op naleving van de Telecommunicatiewet. Daarin staat dat mensen in ieder gesprek moeten kunnen aangeven dat ze niet meer gebeld willen worden. De betrokken bedrijven moeten zich daar vervolgens aan houden, volgens de huidige wet. Met het inwilligen van de eisen van de bond in de richting van een wettelijke aansluitplicht voor alle bedrijven wordt dat gegarandeerd.

Lees ook
Nieuwsbericht Infofilter voorkomt confrontatie nabestaanden met pijnlijke post - 22 maart 2006
Nieuwsbericht Voorstel bond: wettelijk verplicht register tegen telefoonterreur - 24 mei 2005