icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Meenemen telefoonnummer ook zonder schriftelijke machtiging

Gepubliceerd op:15 augustus 2006


Wie overstapt naar een ander abonnement voor mobiel bellen, wil doorgaans graag zijn nummer behouden. Technisch is dat geen enkel probleem en een mondelinge overeenkomst is wettelijk al genoeg. KPN wil echter een schriftelijke machtiging zien, maar de rechter is het daar niet mee eens.

De Consumentenbond benadrukt al langer dat het voor consumenten mogelijk moet zijn om op een soepele manier van telefoon- of internetabonnement te wisselen.

De rechtszaak was door KPN aangespannen tegen Versatel, Tele2, Orange, Tiscali en Bbned. Deze aanbieders van mobiele telefonie sluiten ook per telefoon overeenkomsten met nieuwe klanten. Dat betekent dat een deel van het gesprek met medeweten van de klant – als bewijs – wordt opgenomen. De rechter heeft nu geoordeeld dat ook zo’n mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is. Voor de consument is dat wel zo makkelijk.

Soepel
Consumenten moeten op een soepele manier kunnen wisselen van telefoon- of internetabonnement. Concurrentie houdt de bedrijven scherp en de dienstverlening op peil. Maar dan moeten bedrijven geen onnodige barrières opwerpen.

Lees ook
Alles over mobiele telefoons