icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Hoe meer actie tegen overgewicht, hoe dunner de Nederlander

Nieuws |

Gepubliceerd op:  12 oktober 2006


De levensmiddelenbranche doet steeds meer tegen overgewicht, maar nog lang niet genoeg. Dat heeft Klaske de Jonge, directeur van de Consumentenbond, gezegd bij de presentatie van het boek ‘Actie in balans’ op 11 oktober 2006.

Met het boek erkent de levensmiddelenindustrie de grote verantwoordelijkheid die ze heeft bij het bestrijden van overgewicht. De fabrikanten doen in het boek verslag van enkele goede acties en initiatieven. Maar in de ogen van de Consumentenbond is er nog genoeg te doen, met name op het gebied van etikettering, productsamenstelling en marketing. Bovendien blijkt uit recent onderzoek dat er vooral van ongezonde producten als gevulde koeken, snacks en frisdranken steeds grotere porties op de markt komen. De Consumentenbond daagt de levensmiddelenindustrie uit volgend jaar een nieuw boek te publiceren met daarin de acties tegen overgewicht. Maar dan wel een boek dat tien keer zo dik is, want ‘hoe dikker het boek, hoe dunner de Nederlander’.

Aanscherping reclamecode
Inmiddels kampen 3,5 miljoen volwassen Nederlanders (40%) met overgewicht en onder kinderen is 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik. De Consumentenbond pleit ervoor dat het voor  consumenten makkelijker wordt een gezonde keuze te maken. Ook is de bond voorstander van aanscherping van de reclamecode. Concrete aanbevelingen zijn: stop reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken; hou op met spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten; geen voedings- of gezondheidsclaims op producten die veel, suiker of zout bevatten.