icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Onduidelijkheid over prijzen vliegtickets

Nieuws |

Gepubliceerd op:  15 november 2006


De Consumentenbond vindt het een slechte zaak dat transavia.com mag doorgaan met het misleiden van consumenten door te adverteren met exclusief-prijzen.

Dat is de consequentie van de uitspraak van het College van Beroep van de Stichting Reclame Code. Het College vindt de advertentie van transavia.com weliswaar nog steeds misleidend, maar alleen omdat transavia.com niet voldoende duidelijk heeft gemaakt welke bijkomende kosten dat zijn en niet de hoogte daarvan.

Uitspraak slecht voor consumenten
De Consumentenbond vindt de uitspraak slecht voor consumenten. Ook komt met de uitspraak het tegengaan van misleidende reisaanbiedingen op losse schroeven te staan. In tegenstelling tot de eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie toont het College van Beroep geen oog voor maatschappelijke ontwikkelingen. Zoals de invoering van de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken die misleiding en lokkertjes verbiedt, de Code reisaanbiedingen en de plannen van de Europese Commissie voor een verordening die zorgt voor transparantere prijzen. Het College van Beroep laat met deze uitspraak ‘lokkertjes’ nog gewoon toe.

De Consumentenbond heeft staatssecretaris Van Gennip van EZ, die zich eerder fel gekant heeft tegen ‘exclusief-prijzen’ in de reisbranche, gevraagd hoe er een eind moet komen aan dergelijke advertenties nu de Stichting Reclame Code deze toelaatbaar vindt en er nu al tegenstrijdige opvattingen liggen.

Elke week tests en wetenswaardigheden?
Meld u dan aan voor de Consumentenbond Nieuwsbrief