icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Onvoldoende hulp supermarkten bij gezond eetpatroon

Nieuws |

Gepubliceerd op:  20 februari 2007


De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. DekaMarkt, Coop en de winkelformules van Dirk van den Broek en Plus scoren het slechtst, zo blijkt uit het ‘Super Gezond onderzoek’ van de Consumentenbond. Klanten van Albert Heijn zijn nog het best af, al is ook daar nog voldoende ruimte voor verbetering.

Dagelijks brengen ongeveer 4 miljoen Nederlanders een bezoek aan de supermarkt, maar deze winkels maken het voor hun klanten allerminst makkelijk om te kiezen voor gezonde en verantwoorde producten. De etikettering van de huismerken kan beter, net als de productsamenstelling. Bovendien zijn het vooral de ongezonde producten die in de aanbieding zijn en wie bij de kassa moet wachten, staat vaak oog in oog met allerlei vette en zoete lekkernijen zoals koek, snoep en chips.

Jaarlijks onderzoek
Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is dinsdag 20 februari aangeboden aan de brancheorganisatie van supermarkten. De Consumentenbond roept hen op de gezonde keuze makkelijker te maken. Ook moet er een jaarlijks – onafhankelijk – onderzoek komen naar de vorderingen.