icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Wensen patiënt bij zorg hartfalen onvoldoende gehonoreerd

Nieuws |

Gepubliceerd op:  2 februari 2007


Een kwart van de onderzochte ziekenhuizen scoort niet goed bij de patiëntgerichtheid bij hartfalen. Voor patiënten blijkt vooral de informatievoorziening, begeleiding en samenwerking belangrijk. De Consumentenbond  onderzocht in 2005 en 2006 welke  ziekenhuizen op deze aspecten  het best  scoorden. Vandaag heeft de Inspectie voor de gezondheidszorg opnieuw de aandacht gevraagd voor de kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen bij de behandeling van hartfalen. De Consumentenbond onderschrijft de conclusies van de inspectie.

Hartfalen was één van de acht aandoeningen waarover wij in 2005 en 2006 publiceerden. In overleg met patiënten en hun organisaties hebben wij criteria opgesteld die wij als etalage-plus informatie hebben aangeduid. Een belangrijk aspect dat steeds uit deze onderzoeken naar voren komt is de organisatie van de zorg. Bij hartfalen hebben wij toen al geadviseerd om voor de continuïteit van de zorg twee gespecialiseerde verpleegkundigen in te schakelen.

Lees ook
Het Dossier Hartfalen
De Zorgvergelijker Ziekenhuizen