icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Meerderheid Nederlanders tegen tv-reclame ongezonde voeding

Nieuws |

Gepubliceerd op:  15 januari 2007


Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen verboden moet worden. 57 Procent pleit voor een dergelijk verbod, tegen 18 procent dat het met zo'n verbod oneens is. 

Dat blijkt uit onderzoek van reclamevakblad Adformatie, uitgevoerd door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.  De Consumentenbond zal er bij het nieuwe kabinet op aandringen dergelijke reclame te verbieden. In september 2006 heeft  de Consumentenbond samen met de Nederlandse Hartstichting aanbevelingen gedaan om kinderen beter te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding.

Het aantal te dikke kinderen van vier tot vijftien jaar is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Inmiddels is 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik. Deze cijfers zijn niet los te zien van de enorme hoeveelheid reclame voor ongezond eten en drinken. Sinds anderhalf jaar gelden er speciale – vrijblijvende – gedragsregels voor producenten, maar verbetering is nauwelijks merkbaar. Daarom pleiten de Consumentenbond en de Hartstichting voor vijf concrete maatregelen:

  • Geen tv-reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken
  • Kinderidolen (ook fictieve) alleen inzetten ter promotie van gezonde voeding
  • Geen voedings- of gezondheidsclaims op een product dat veel vet, suiker of zout
    bevat
  • Geen spaaracties voor kinderen bij ongezonde producten
  • Een duidelijke definitie voor wat gezond en wat ongezond is

Lees ook
Alles over Bond kiest Gezond