icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Betere begeleiding consument bij geldzaken

Nieuws|

Gepubliceerd op:24 april 2007


Consumenten worden op dit moment breeduit voorgelicht over hun omgang met geld en andere financiële producten. Het ministerie van Financiën is onlangs begonnen met de bewustwordingscampagne via Centiq. De campagne ‘Blijf positief’ van het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid wijst consumenten bijvoorbeeld op de risico’s van onverantwoord leengedrag. Het is goed voor consumenten dat overheid dit doet, maar consumenten zijn echter niet alleen geholpen met educatie en voorlichting door bijvoorbeeld de overheid.

Financieel dienstverleners moeten, als experts en inhoudsdeskundigen, consumenten veel meer dan nu het geval is begeleiden bij het maken van financiële keuzes in plaats van alleen producten aan te bieden. Daarnaast moeten ze consumenten ook goed en helder voorlichten over producten voor sparen, beleggen, lenen en verzekeren. De wetgever heeft niet voor niets een zware verantwoordelijkheid en zorgplicht neergelegd bij de aanbieders van financiële diensten.

Onderzoek financiële producten
Om consumenten te helpen met het kiezen van financiële producten publiceert de Consumentenbond met enige regelmaat onderzoeken naar financiële producten en diensten. In de Geldgids van april staat bijvoorbeeld een artikel over spaarmogelijkheden, welk spaardoel sluit het beste aan bij welke spaarrekening?

Lees ook:
Leenreclames
De hoogte rente (via productvergelijker dossier spaarrekening)