icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Vakantiebellen blijft schrikbarend duur

Nieuws |

Gepubliceerd op:  21 maart 2007


Het Europees besluit van donderdag 22 maart over vakantiebellen is desastreus voor consumenten.  Zij blijven torenhoge tarieven betalen voor mobiel bellen vanuit het buitenland.

Consumentenorganisaties waaronder de Nederlandse Consumentenbond pleiten voor een maximumtarief voor vakantiebellen. Telefoonbedrijven rekenen nu absurd hoge tarieven, omdat de concurrentie tussen die bedrijven in de praktijk niet werkt.

Maximumtarief
Zo’n maximumtarief komt er nu ook, maar ligt veel te hoog. De consumentenorganisaties hebben gepleit voor maximaal 30 cent per minuut, maar het Europees comité voor consumentenbescherming heeft vandaag voor 50 cent gekozen (en 25 cent starttarief in plaats van 16 cent).
Maar wat nog erger is, het maximumtarief gaat alleen gelden voor nieuwe klanten. Alle Nederlanders die al een mobieltje hebben, moeten voordat zij op vakantie gaan zelf bij hun telefoonbedrijf om het maximum tarief vragen, anders krijgen zij alsnog het hogere tarief in rekening gebracht. Aangezien niemand weet dat dat straks kan, laat staan hoe dat moet, zal dit systeem nooit werken.