icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Consumentenbond wil ervaringen consumenten weten

Nieuws |

Gepubliceerd op:  25 januari 2007


Oneerlijke verkoopmethoden worden binnenkort verboden. In 2007 komt er een nieuwe wet die consumenten beter moet beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken van ondernemers, zoals misleidende en agressieve verkooppraktijken.

meldpunt oneerlijke handelspraktijkenEr zijn namelijk ondernemers die op slinkse wijze proberen consumenten tot aankoop van producten te bewegen. Een wetsvoorstel dat nu bij de Tweede Kamer ligt,  beschrijft situaties wanneer consumenten met oneerlijke verkoopmethoden te maken hebben. Deze worden bij wet verboden.

Meldpunt geopend
Om  te kunnen beoordelen of dit wetsvoorstel consumenten afdoende  beschermt vraagt de bond consumenten naar hun ervaringen. Donderdag 25 januari 2007 is hiervoor het meldpunt ‘Oneerlijke Handelspraktijken’ geopend. De bond zal gemelde ervaringen gebruiken bij het beïnvloeden van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel.

Oneerlijke verkoopmethoden
Voorbeelden van oneerlijke verkoopmethoden zijn: een ondernemer suggereert in reclame dat er ergens koopjes te halen zijn, maar in de winkel zelf blijkt de aanbieding niet leverbaar. Of de consument wordt verzocht te betalen voor geleverde producten waar men niet om gevraagd heeft. Deze en tal van andere situaties zijn volgens de nieuwe wetgeving verboden.

Het Meldpunt is inmiddels gesloten.