icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Eindelijk in de wet: Bel-me-niet!

Nieuws |

Gepubliceerd op:  12 november 2008


De kogel is door de kerk: nu ook de Eerste Kamer akkoord is komt er definitief een wettelijk bel-me-niet-register. De nieuwe wet, waar de Consumentenbond zich al jaren voor inspant, is een belangrijk wapen in de strijd tegen ongewenste en vaak opdringerige verkooptelefoontjes en telefonische ‘cowboypraktijken’. Welke instantie het nieuwe bel-me-niet-register gaat beheren en wanneer de wet van kracht wordt, is nog niet duidelijk.

Ook nu mogen bedrijven niet bellen naar mensen die dat niet willen. Consumenten moeten dat bij elk bedrijf apart aangeven en verder is het mogelijk om je via www.infofilter.nl centraal af te melden voor ongewenste telefoontjes (en post). Bedrijven zijn echter niet verplicht om rekening te houden met Infofilter. De nieuwe bel-me-niet-wet gaat dat gat dichten. Het wordt verboden om te bellen met mensen die aangegeven dat ze daar niet van gediend zijn. Belt een bedrijf toch, dan kan toezichthouder OPTA een boete opleggen. Bovendien wordt het in de toekomst makkelijker om op de bel-me-niet-lijst te komen. Sta je nog niet in het register, en word je toch tegen je zin gebeld, dan moet de telefonische verkoper je verplicht de mogelijkheid bieden om alsnog op de bel-me-niet-lijst te komen.

Telefoonterreur
In 2005 deed de Consumentenbond onderzoek naar telefoonterreur. Daaruit blijkt dat veel mensen zich ergeren aan commerciële aanbiedingen per telefoon. Het gaat met name om het tijdstip van bellen, het doorvragen als aangegeven wordt geen belangstelling te hebben en aan het feit dat de beller naam en persoonlijke gegevens weet.