icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Eén klachtenloket voor de zorg

Nieuws | De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op zich hard te maken voor één landelijk klachtenloket in de zorg. Alleen met één onafhankelijke, laagdrempelige geschillencommissie is het voor consumenten en patiënten duidelijk waar zij met klachten over zorgaanbieders naar toe kunnen. Na de zomer zal de Tweede Kamer zich over het voorstel Wet Cliëntenrechten Zorg behandelen.

Gepubliceerd op:  30 juni 2009


Groot manco van het huidige wetsvoorstel cliëntenrechten in de zorg is dat het ruimte laat voor meerdere klachteninstanties. Daarmee is het voor de consument niet duidelijk waar hij terecht kan met zijn klacht wanneer er bijvoorbeeld een ziekenhuis en een huisarts bij betrokken zijn. Daarnaast bestaat de kans dat instantie A anders oordeelt over een geschil dan instantie B.

Afdwingen

80% van de Nederlanders weet niet wat zijn rechten zijn als patiënt. Mede daarom is het van belang dat de rechten van cliënten niet alleen papieren rechten zijn, maar ook in praktijk afgedwongen kunnen worden bij zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de overheid.