icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Nog geen nieuwe reclamecode voor voedingsmiddelen

Nieuws | De levensmiddelenindustrie heeft zijn voorgestelde reclamecode voor voedingsmiddelen op 26 maart 2009 teruggetrokken bij de Stichting Reclamecode. De sector gaat eerst de kabinetsnota Overgewicht bestuderen. De Consumentenbond wil nu op korte termijn een adequate set aan spelregels voor reclame van voedingsmiddelen. De bond verwacht voor de zomer een voorstel van de branche met de minimale leeftijdsgrens van 12 jaar voor ongezonde voedingsmiddelenreclame.

Gepubliceerd op:  26 maart 2009


In de Nota Overgewicht heeft het kabinet als doelstelling opgenomen dat kinderen tot 12 jaar niet meer worden blootgesteld aan reclame voor ongezonde levensmiddelen. De reclamecode die de FNLI had opgesteld, voldoet hier niet aan, onder meer omdat er een leeftijdsgrens van slechts 7 jaar genoemd werd.

Strenge regels

De Consumentenbond pleit al jaren, samen met de Nederlandse Hartstichting voor regels om snoepreclame gericht op kinderen tot ten minste 12 jaar te voorkomen. De levensmiddelenindustrie heeft jarenlang geweigerd om hieraan mee te werken, ondanks eerdere verzoeken van diverse ministers en ondanks oproepen vanuit gezondheidsorganisaties, wetenschappers, medici en consumentenorganisaties voor stringente maatregelen.