icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Meer rechten bij problemen met 0900-nummers

Nieuws | Consumenten met klachten over 0900-nummers kunnen vanaf 1 juli 2009 terecht bij een geschillencommissie. Die klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over lange wachttijd of onduidelijke kosten. Alle ondernemers die gebruik maken van een 0900-nummer met een tarief dat hoger is dan lokaal tarief zijn wettelijk verplicht zich aan te sluiten bij de geschillencommissie.

Gepubliceerd op:  30 juni 2009


Al eerder werden ondernemers verplicht de gesprekskosten vooraf aan consumenten te melden. De Consumentenbond wil dat er een maximum wordt gesteld aan deze kosten en dat een wettelijke verplichting gaat gelden om de wachttijd vooraf te melden. De OPTA moet misbruik actief bestraffen. De geschillencommissie zal dan beperkt blijven tot het oplossen van individuele geschillen.

Algemene voorwaarden

De Consumentenbond heeft met de aanbieders van 0900-nummers ook een akkoord bereikt over de algemene voorwaarden, zo moet het 0900-nummer bieden wat het beloofd heeft in bijvoorbeeld een advertentie. De algemene voorwaarden en het overzicht van alle 0900-nummers zullen terug te vinden zijn op de website van de geschillencommissie.