icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Opzeggen en overstappen worden makkelijker

Nieuws | Overstappen naar een andere aanbieder van internet, vaste en mobiele telefonie of televisie wordt vanaf 1 juli 2009 makkelijker. Door een wijziging van de Telecommunicatiewet mogen consumenten na de eerste contractperiode van één of twee jaar sneller opzeggen. Het opzegtermijn is voor consumenten dan nog maximaal één maand. Aanbieders mogen het abonnement niet langer stilzwijgend verlengen voor de duur van bijvoorbeeld een jaar.

Gepubliceerd op:  1 juli 2009


  • Voor wie wil overstappen naar een andere aanbieder van internet, vaste en mobiele telefonie of televisie heeft de Consumentenbond een aantal tips:
  • Is de eerste contractsperiode van één of twee jaar afgelopen, dan is jouw opzegtermijn nog maximaal één maand.
  • Is het gewenste nieuwe abonnement beschikbaar op jouw adres? Check de postcode op de website van de aanbieder.
  • Meld je aan voor een abonnement op de website van de gewenste aanbieder. Deze verzorgt bijna altijd de opzegging bij jouw oude aanbieder, dat hoef je dan niet zelf te doen. Biedt de nieuwe aanbieder die service niet, zeg dan pas na de bevestiging van het nieuwe abonnement het oude op en laat je oude provider weten wat de nieuwe is.
  • De datum waarop het huidige abonnement afloopt kan worden gebruikt als aansluitdatum voor het nieuwe abonnement. Stap je over naar een ander soort netwerk, bijvoorbeeld van ADSL naar kabel of omgekeerd, dan is een overlap van een aantal dagen aan te raden.
  • Geef aan dat je een ‘overstapper’ bent en of je bijvoorbeeld jouw telefoonnummer wilt behouden. Vraag om een bevestiging hiervan.

Stappenplan

Vrijwel elke internetprovider heeft op zijn website een stappenplan voor overstappen. Dit is vaak te vinden door achter de domeinnaam van de provider ‘/overstappen’ te typen. Daar kan je alles in een keer regelen.