icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Onbekendheid over transparantie financiële sector

Nieuws | Consumenten weten nog weinig van de regels over transparantie in de financiële sector, dat blijkt uit een peiling van de Consumentenbond. Zo weet 40% van de bijna 1300 ondervraagden niet dat financieel tussenpersonen sinds 1 april 2009 verplicht zijn te vertellen wat zij aan een financieel advies verdienen. 5% van de ondervraagden veronderstelt dat een financieel advies van een tussenpersoon altijd gratis is. In de Geldgids van september 2009 wordt in 10 vragen en antwoorden uitgelegd wat de nieuwe transparantieregels voor consumenten betekenen.

Gepubliceerd op:  3 november 2009


Sinds 1 juli 2009 zijn financieel adviseurs verplicht om hun klanten in een vroegtijdig stadium een dienstverleningsdocument (DVD) te geven. Hierin staat vermeld welke diensten de adviseur aanbiedt, op welke wijze hij beloond wordt en hoe hoog die beloning ongeveer zal zijn. Het DVD moet uiterlijk overhandigd worden op het moment dat een consument met een bepaalde adviseur na een eerste oriëntatiegesprek verder wil. Daarnaast moeten financieel adviseurs sinds 1 april 2009 uiterlijk bij de offerte aangeven wat zij in euro’s verdienen aan de advisering van een hypotheek of beleggingsverzekering. Vraagt een consument dus een offerte aan een tussenpersoon dan moet daarin de hoogte van de provisie in euro’s vermeld staan.

Uitwassen

De Consumentenbond heeft zich lang ingezet voor meer openheid in de financiële sector om uitwassen en perverse prikkels uit het systeem te bannen. Consumenten hebben recht op een advies dat past bij de belangen van de klant en niet zozeer bij de portemonnee van de adviseur. De nieuwe transparantieregels moeten er aan bijdragen dat financieel adviseurs de wensen van de consument veel meer centraal stellen.