icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Misleidende reclame Noord-West-Touristik moet stoppen

Nieuws | Touroperator Noord-West-Touristik mag geen misleidende reclame maken. De Consumentenbond heeft daarom een klacht bij de Reclame Code Commissie (RCC) ingediend tegen een in zijn ogen misleidende reclamebrief van Noord-West-Touristik. Deze organisatie lokt consumenten met een vierdaags busreisje, allerlei cadeaus en gratis maaltijden, maar ter plekke worden de consumenten echter geconfronteerd met een indringende verkoopdemonstratie, zo blijkt uit een artikel in het Eindhovens Dagblad.

Gepubliceerd op:  18 mei 2010


In de brief van Noord-West-Touristik ontbreekt niet alleen elke informatie over de verkoopdemonstratie. De verplichte informatie over het betaalde telefoonnummer ontbreekt en het adres van de organisatie is onduidelijk. Daarnaast staat de uitgereikte 'grote cadeaumand' in geen enkele verhouding tot wat in de reclame-uiting wordt beloofd.

Ouderen

Zowel bij de Consumentenbond als bij de Consumentenautoriteit (CA) komen regelmatig klachten binnen over verkoopdemonstraties. Consumenten - vaak ouderen - worden gelokt met een gratis busreisje, cadeaus of gratis maaltijden. Ter plekke zetten snelle verkopers consumenten onder druk om allerlei dure producten te kopen. De aanpak van verkoopdemonstraties is daarom één van de speerpunten van de CA in 2010.