icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Wetsvoorstel SMS-diensten veelbelovend

Nieuws | Het wetsvoorstel over SMS-diensten dat per 1 januari 2011 moet ingaan, is een stap in de goede richting. Dat schrijft de Consumentenbond aan het Ministerie van Economische Zaken, dat het wetsvoorstel mede op aandringen van de bond opstelde. De belangrijkste maatregel is dat telecomproviders een telefoonabonnement niet mogen afsluiten totdat een klacht over een misleidende SMS-dienst volledig is afgehandeld.

Gepubliceerd op:  1 oktober 2010


In het wetsvoorstel worden de telecomproviders primair verantwoordelijk voor het oplossen van klachten over SMS-diensten en de betaling daarvan. De maatregelen gaan gelden voor SMS-diensten vanaf 1 euro. De Consumentenbond kan zich goed vinden in een laag drempelbedrag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vooral jongeren, die doorgaans minder te besteden hebben, worden getroffen door misleidende SMS-diensten.

Aanvullende maatregelen nodig
Op een aantal punten kan het voorstel nog verbeterd worden. De mogelijkheid tot het gebruiken van SMS-diensten zou volgens de bond standaard uitgeschakeld moeten zijn bij het aangaan van een telefooncontract. Op die manier kunnen consumenten bewust kiezen of ze gebruik willen maken van SMS-diensten. Ook biedt het voorstel geen sluitende oplossing voor prepaid-klanten. De bond dringt verder aan op een mogelijkheid voor consumenten om onterecht geïncasseerde bedragen eenvoudig en snel terug te vragen.