icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Postcodeloterij moet boetekleed aantrekken

Nieuws
|
Het oordeel van de rechter dat de Nationale Postcodeloterij alsnog de deelnemers aan de 'munt-actie' een bedrag van €2500 moet uitkeren, is volgens de Consumentenbond een bevestiging van de misleidende trekjes van de marketing van de loterij. De CB krijgt met grote regelmaat klachten van geïrriteerde deelnemers. De Nationale Postcodeloterij zou volgens de bond in plaats van in beroep te gaan tegen de uitspraak het boetekleed moeten aantrekken door alle deelnemers aan de actie alsnog de prijs te geven en de marketing aan te passen.

   Gepubliceerd op:21 juni 2012

De Consumentenbond heeft de Nationale Postcodeloterij de afgelopen jaren regelmatig aangesproken op zijn marketingmethoden, bijvoorbeeld naar aanleiding van klachten over de 14de trekking en over brieven die opzeggers kregen. De Nationale Postcodeloterij beloofde toen beterschap.

Desondanks blijven er bij de CB klachten binnenkomen van deelnemers aan de Nationale Postcodeloterij en de daaraan verbonden BankGiroloterij en VriendenLoterij. Uit de meldingen spreekt veel ergernis over de manier waarop de loterij mensen probeert over te halen tot het kopen van (meer) loten.

Marketingmethoden

In de Consumentengids van juli/augustus zal aandacht worden besteed aan de marketingmethoden van loterijen. Uit een enquête van de CB blijkt dat 79% van de ondervraagden het afgelopen jaar is benaderd door een loterij, met name door de Nationale Postcodeloterij (78%). Zeven op de tien ondervraagden vindt dat ze te vaak worden benaderd. De Consumentengids met het betreffende artikel verschijnt 13 juli.

Lees ook: