Meer dan 500 klachten over Online Product Service
Gepubliceerd op: 15 september 2014
De aanbiedingen voor een proefpakketje van Online Product Service zijn op diverse websites en Facebook te vinden. Op het bestelformulier staat dat een proefpakket met 10 condooms gratis is, en dat verzenden €1 kost. Wie bestelt moet de voorwaarden aanvinken. Pas dan is te lezen dat er - bij niet tijdig annuleren - na de proefzending maandelijkse zendingen à €5,95 volgen. Ook blijkt uit de kleine lettertjes dat consumenten die geen vervolgzendingen willen, ineens €5,95 voor het proefpakket betalen.
Bedrijven moeten een dergelijke verplichting echter direct bij het aanbod vermelden. Doen zij dat niet, dan zijn consumenten niet verplicht om de vervolgzendingen af te nemen of meer te betalen voor het proefpakket.
Klachtenkompas
Volgens de wet mogen consumenten ongevraagde toezendingen houden zonder te betalen, maar dat kan discussies over betalingsverplichtingen opleveren. De Consumentenbond raadt consumenten die dat willen voorkomen aan om Online Product Service schriftelijk te melden waarom ze niet betalen. En als ze een vervolgzending krijgen bij het bedrijf te informeren waar ze het pakket kosteloos naar retour kunnen sturen.
Online Product Service werkt mee aan Klachtenkompas.nl, waar bedrijven en consumenten samen werken aan het oplossen van klachten. Wie daar een klacht plaatst, krijgt meestal van Online Product Service te horen dat ze de vervolgzendingen stoppen.