Online appwinkels zetten in op abonnementenverkoop
Yvo Verschoor Expert ElektronicaGepubliceerd op:20 juni 2016
Voor consumenten bestaan Apple-apps tot nu toe uit 4 smaken. Naast ‘gratis’ apps, betaalde apps, en apps waarbij binnen de app betaald kan worden voor functies, zijn er apps waarbij een abonnement mogelijk is. Bijvoorbeeld op een krant. Zo'n abonnement is tot nu toe maar voor een beperkt aantal categorieën apps mogelijk. Op elke aanschaf of abonnement neemt Apple 30% aan transactiekosten, de overige 70% gaat naar de appontwikkelaar.
Abonnement
Phil Schiller, marketingdirecteur bij Apple, liet in een interview aan The Verge weten dat in de nabije toekomst het abonnementsmodel voor alle appcategorieën kan gaan gelden. Hierbij is de grote categorie spelletjesapps een belangrijke. Daarnaast gaan de transactiekosten na 1 jaar omlaag naar 15%, en houdt de appontwikkelaar dan 85% over.
Voor appontwikkelaars komt er zo een belangrijke manier bij om te verdienen aan apps. Omdat de continuïteit van inkomsten bij klassieke appverkopen nauwelijks zekerheid kent, is te verwachten dat ontwikkelaars ook willen overstappen naar het verkopen van abonnementen.
Periodieke betaling
Voor consumenten betekent het dat bepaalde apps, diensten of functionaliteiten binnen apps alleen nog kunnen worden gebruikt door een periodieke betaling te doen. Een eerder voorbeeld van zo’n verdienmodel introduceerde Microsoft waarbij het Office-pakket met Word en Excel eerst alleen kon worden aangeschaft, maar waar nu voor het gebruik van bepaalde consumentenversies een jaarlijks bedrag moet worden betaald.
Kort na het interview met Phil Schiller kondigde ook Google aan de kostenverdeling in de Play Store aan te passen naar 15% voor Google en 85% voor de abonnementsaanbieder. Maar dit geldt dan ook al in het eerste jaar van het abonnement.
Nieuwe kostenverdeling
Googles Play Store en Apples App Store zijn beide succesvolle online appwinkels. De omzet bij Apple's App Store is wel een stuk hoger; gedreven door een groter aantal consumenten dat bereid is om te betalen voor apps.
Wanneer de veranderingen bij zowel Apple of Google precies van kracht worden is nog niet bekend. Beide bedrijven experimenteerden al wel op kleine schaal met de nieuwe kostenverdeling.
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.