icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Onafhankelijkheid Consumentenbond

Eén van de belangrijkste waarden van de Consumentenbond is onze onafhankelijkheid. Wij bepalen zelf (dat wil zeggen samen met consumenten) wat wij onderzoeken, wat wij publiceren, wat wij consumenten adviseren, welke misstanden wij aanpakken. En dat gebeurt zonder enige invloed van het bedrijfsleven of de overheid op die keuzes.


Geen overheidssubsidie of winstoogmerk

De Consumentenbond is een vereniging die geen structurele overheidssubsidie ontvangt en geen winstoogmerk heeft; alle inkomsten investeert de Consumentenbond in betere dienstverlening voor de consument en voor zijn leden. Met meer leden en meer middelen kunnen wij nog meer misstanden aan de kaak stellen, nog meer druk uitoefenen op bedrijven en nog meer producten en diensten testen in het belang van de consument.

Bedrijfsleven

De keuze aan producten en diensten die wij testen wordt altijd door ons zelf gemaakt, uiteraard op basis van de wensen en behoeften van onze achterban. Wel hebben we in 'Zo test de Consumentenbond' gedragsregels vastgelegd, zodat bedrijven weten waaraan ze toe zijn. De Gedragsregels worden besproken met VNO/NCW-MKB.

Welke onderzoeksinformatie deelt de Consumentenbond met bedrijven?
Wij zijn open over de onderzoeksopzet van tests en onderzoeken, de meetresultaten per aanbieder, de scope en de geselecteerde producten/diensten/aanbieders. Ook zijn wij open over de vragenlijsten van enquêtes die we eenmalig doen. Betrokkenen kunnen genoemde zaken altijd bij ons opvragen voor zover ze al niet toegestuurd zijn.
Wij houden voor onszelf wat de meetresultaten van andere aanbieders zijn, details over de weging en inschaling, de naam van de partijen waaraan werk is uitbesteed (zoals laboratoria), gedetailleerde antwoorden van enquêtes, gedetailleerde bevindingen van mystery shopping en de beschreven nationale en internationale werkwijzen. Vragenlijsten van enquêtes die we continu en herhaaldelijk doen, houden we eveneens voor onszelf.

Predicaten

Iedereen (of bijna iedereen) kent de predicaten, zoals Beste uit de Test en Beste Koop. En veel mensen laten daar hun nieuwe aankopen door bepalen. Bedrijven die goed uit de test komen, profiteren daar van mee, en maken graag reclame met onze testresultaten. Om te voorkomen dat dat de spuigaten gaat uitlopen, hebben we een systeem opgezet waarmee bedrijven voor een beperkte periode het recht kunnen kopen om onze testpredicaten te gebruiken in reclame-uitingen. Het geld dat dat opbrengt steken wij weer in nieuw onderzoek (en in het optreden tegen bedrijven die onze logo's op misleidende manier gebruiken).

Gemak en voordeel

Om meer consumenten te bereiken en het lidmaatschap meer waarde te geven, bieden wij naast testinformatie ook steeds meer gemak- en voordeel-diensten. Door middel van overstapservices en veilingen voor verzekeringen en energie bijvoorbeeld, maar ook door vanuit onze website doorkliks mogelijk te maken naar webwinkels, waar ze de producten meteen online kunnen kopen. Uit die diensten ontvangen wij directe inkomsten van bedrijven, bijvoorbeeld in de vorm van overstapvergoedingen of kortingen. Ook die inkomsten vloeien uiteraard weer door naar onze uitgaven voor onderzoek, publicaties, adviezen en belangenbehartiging.

Oppassen

Het gevolg hiervan is dat wij geld ontvangen van bedrijven die ook kritisch worden gevolgd en waarvan wij de producten en diensten onafhankelijk willen beoordelen. Dat luistert nauw. Wij bestaan dankzij het vertrouwen dat consumenten, maar ook bedrijven en overheden, hebben in onze onafhankelijkheid. Leden kunnen en mogen erop vertrouwen dat de adviezen, standpunten en onderzoeken op geen enkele manier worden beïnvloed door inkomsten die wij hiervoor ontvangen. We zullen inkomsten die die onafhankelijkheid in gevaar brengen nooit accepteren. We zullen altijd volstrekt transparant en open zijn over die inkomsten.

Spelregels

Wij hanteren hiervoor een aantal spelregels. Uitgangspunt is dat we van elk bedrijf binnen 1 service eenzelfde (redelijke) vergoeding per aangebrachte deelnemer ontvangt, zodat er een gelijk speelveld is en bepaalde aanbieders geen commercieel voordeel boven anderen krijgen.

Openheid

Bij iedere dienst of service wordt de aard en omvang van die vergoeding vermeldt. Wij leggen hiermee verantwoording af over dit gevoelige aspect, in de eerste plaats aan zijn leden en klanten, maar meer in het algemeen aan iedereen die hier meer over wil weten. De raad van toezicht controleert periodiek de afspraken die hierover zijn gemaakt.

Lees ook: