icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Groener autorijden

Groener autorijden wordt steeds belangrijker. Dankzij het Green NCAP-programma kun je een bewuste keuze maken als je een auto koopt of leaset. Het programma beoordeelt auto's op verbruik en uitstoot die schadelijk is voor je gezondheid en het klimaat.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert Auto, Fiets & ReizenBijgewerkt op:5 februari 2024

GreenNCAP_28219_3

De groenste auto

De Dacia Spring is de groenste auto in het Green NCAP-testprogramma van 2022 tot 2024. De Dacia wordt op de voet gevolgd door de BYD Dolphin, de Hyundai Ioniq 6 en de Tesla Model 3. Deze auto's zijn allemaal elektrisch en stoten lokaal dus niets uit.

Net iets zuiniger dan de rest

De Dacia verbruikt net wat minder stroom bij een lage buitentemperatuur. Daardoor heeft hij een iets betere score voor verbruik en uitstoot voor de opwekking van elektriciteit. Dit laat zien dat je met lichtere en kleinere auto's uiteindelijk de laagste milieu-impact kunt halen.

De minst groene auto

De Ford Raptor is de minst groene auto die tussen 2022 en 2024 is getest. Deze auto heeft een 3,0-liter benzinemotor en valt door de mand op verbruik én uitstoot van schadelijke gassen. Dat het (veel) beter kan, bewijzen enkele brandstofauto's in de middenmoot. Die zijn op alle testaspecten duidelijk zuiniger en schoner. Bijvoorbeeld de Skoda Fabia 1.0, en zelfs een kleine SUV met dieselmotor als de Opel Mokka 1.5.

Alle testresultaten

De auto's in de tabel zijn gesorteerd op het gemiddelde van 3 deelscores:

  • Luchtkwaliteit-index: uitstoot met gezondheidsrisico’s.
  • Energiegebruik-index: het elektriciteit- en brandstofverbruik.
  • Broeikasgas-index: uitstoot die bijdraagt aan het broeikaseffect.

Uitleg aandrijfvorm
(A) = Aardgas, (B) = Benzine, (D) = Diesel, (E) = Elektrisch, (H) = Hybride, benzine, (PHEV) = Hybride met stekker, (W) = Waterstof.
 

Merk en model,
aandrijfvorm


Score 
(%)

Lucht
kwali-

teit 

 Energie
gebruik

Broei-kas
gas

Dacia Spring 33 kW (e) 99 10 9,8 10
BYD Dolphin Design 60,4 kWh (e) 98 10 9,6 9,9
Hyundai Ioniq 6 First Edition 77,4 kWh (e) 98 10 9,6 9,8
Tesla Model 3 208 kW (e) 98 10 9,6 9,8
BYD Atto 3 60 kWh (e) 97 10 9,5 9,7
ORA Funky Cat ME2 63 kWh (e) 97 10 9,5 9,8
Tesla Model S Longe Range 100kWh (e) 97 10 9,4 9,7
BMW i4 eDrive35 (e) 96 10 9,3 9,5
Cupra Born 170 kW e-Boost (e) 96 10 9,3 9,6
Nio ET7 480 kW (e) 96 10 9,4 9,6
Nissan Ariya 87 kWh electric (e) 96 10 9,3 9,5
Renault Megane E-Tech EV60 160 kW (e) 96 10 9,4 9,6
VW ID.5 Pro Performance 77 kWh (e) 96 10 9,4 9,6
Audi Q4 e-Tron Sportback 50 quattro (e) 95 10 9,2 9,5
MG 4 Long Range Comfort 61,7 kWh (e) 95 10 9,2 9,4
MG 5 Long Range 61 kWh (e) 95 10 9,2 9,5
smart #3 Pro+ AWD 65 kWh (e) 95 10 9,2 9,4
Xpeng G9 E1L Long Range 98 kWh (e) 95 10 9,2 9,4
Hyundai Ioniq 5 58 kWh (e) 94 10 9,1 9,3
Renault Kangoo E-Tech EV45 (e) 90 10 8,5 8,7
Lynk & Co 01 192 kW plug-in hybrid (phev) 61 6,8 6,0 5,6
Ford Puma 1.0 EcoBoost Flexifuel E85 (b) 58 5,3 5,3 6,9
Opel Mokka 1.5 diesel (d) 57 6,5 5,8 4,8
Toyota Aygo X 53 kW (b) 56 6,2 6,0 4,8
BMW 2 Serie Coupé 220d Auto. (d) 55 7,6 5,2 3,5
Skoda Fabia 1.0 MPI (b) 55 5,8 6,0 4,9
Fiat 500 Hybrid 1.0 GSE (b) 53 4,3 6,3 5,2
Skoda Kamiq 1.0 TSI (b)  53 7,0 5,2 3,8
Honda HR-V 1.5 i-MMD Hybrid (h) 52 7,4 4,9 3,4
Renault Austral E-Tech Full Hybrid (h) 52 6,5 5,3 3,9
Toyota Yaris Cross 1.5 hybrid (h) 52 6,7 5,2 3,7
BMW 2 Serie Active Tourer 220i Auto. (b) 51 7,5 4,7 3,1
Dacia Jogger Extreme Hybrid Auto. (h) 51 5,6 5,5 4,2
Kia Picanto GT-line (b) 51 5,3 5,7 4,3
Mercedes-Benz E-Klasse 300d 4M. Auto. (d) 50 9,3 4,0 1,9
VW T-Roc 1.5 TSI (b) 50 7,7 4,4 2,8
Mazda CX-60 E-Skyactiv Plug-in (phev) 48 5,4 5,0 4,1
Seat Ibiza 1.0 TSI 81 kW (b) 48 5,8 5,1 3,7
Dacia Sandero Stepway TCe 90 (b) 47 6,1 4,8 3,3
Ford Puma 1.0 EcoBoost Flexifuel E10 (b) 47 5,2 5,2 3,7
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Auto. (b) 47 6,7 4,6 3,0
Ford Focus 1.0 EcoBoost (b) 46 4,5 5,3 4,0
BMW X1 sDrive 18i Auto. (b) 45 7,7 3,9 2,1
Hyundai Bayon 1.0 T-GDI (b) 44 3,4 5,4 4,1
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 158 MT (b) 44 7,0 3,9 2,1
VW Caddy 1.5 TSI (b) 44 5,7 4,3 2,6
Volvo XC40 B3 FWD automatic (b) 43 6,2 4,0 2,3
Alfa Romeo Tonale 1.5 48v-Hyb. Auto. (b) 42 5,5 4,4 2,7
Ford Fiesta ST-Line Vignale 1.0 aut. (b) 42 3,9 5,2 3,7
Mercedes-Benz T-klasse T180 96kW aut. (b) 42 7,4 3,3 1,7
Mitsubishi ASX 1.3 DI-T DCT Auto. (b) 41 5,4 4,4 2,7
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid (h) 40 4,4 4,5 3,1
Renault Kangoo TCe 130 (b) 40 7,1 3,4 1,6
VW Touran 1.5 TSI (b) 40 5,6 3,9 2,1
Peugeot 308 1.2 PureT. 130 aut. (b) 39 3,8 4,7 3,2
Audi A6 50 TDI quattro Auto. (d) 37 6,9 3,4 0
Ford Tourneo Connect 1.5 EcoB. Auto. (b) 33 5,1 3,4 1,5
Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V AWD aut. (b) 32 5,0 3,2 1,5
Genesis G70 Shooting Brake 2.2 (d) 31 5,8 2,9 0,7
DS 4 PureTech 225 automatic (b) 30 3,2 3,5 2,0
Land Rover Range Rover D350 AWD aut. (d) 26 6,7 1,0 0
Subaru Outback 2.5i Lineartronic (b) 26 4,8 2,1 0,7
Hyundai Staria 2.2 CRDi AWD aut. (d) 19 5,3 0,5 0
Genesis GV70 2.5 TGDI AWD automatic (b) 13 3,4 0,7 0
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoB. 4x4 Auto. (b) 11 3,5 0 0

Toelichting testresultaten

De elektrische auto's in de Green NCAP-test krijgen allemaal een 10 voor het onderdeel luchtkwaliteit. Wel zijn er verschillen in verbruik. Dat zorgt uiteindelijk voor een hogere uitstoot bij het opwekken van energie.

De test meet verbruik in verschillende situaties:

  • Bij gemiddelde omstandigheden.
  • Bij een koude buitentemperatuur.
  • Bij hogere snelheden (snelwegrit).

Die 3 metingen hebben niet altijd dezelfde uitkomsten. Zo is de Renault Mégane E-tech bij lagere snelheden ongeveer even zuinig als de Tesla Model 3. Maar in snelwegmetingen zien we toch een aardig hoger verbruik.

Over alle metingen is de Dacia Spring gemiddeld de zuinigste elektrische auto. De Tesla Model 3 zit daar vlak achter. Een aardige prestatie omdat dit een grotere en zwaardere auto is met een veel krachtigere motor. Andere elektrische auto's met een vergelijkbaar gewicht als de Tesla zijn toch minder efficiënt.

Belangrijk om te weten

De besparing die je haalt door langzamer en inspelend rijden, is soms groter dan de verschillen tussen de auto's.

Hybride, mild-hybride en plugin-hybride

Steeds meer brandstofauto's krijgen ook een kleine batterij en elektromotor. Als deze alleen helpt met (zuiniger) optrekken noemen we deze auto's mild-hybrid of 48V-hybrid. De laatste naam is afgeleid van het 48 Volt-systeem van de batterij.

Sommige autofabrikanten zetten bij deze vorm toch gewoon hybrid in de modelnaam. Maar een auto is pas officieel een full hybrid als hij ook een stukje (meestel enkele kilometers) op de elektromotor kan rijden. Een plugin-hybride is een hybride met een groter batterijpakket dat je kunt opladen met een stekker.

Met een volledige hybride bespaar je meer brandstof dan met een mild-hybride. Zo heeft een vrij grote SUV als de Renault Austral Full Hybrid maar een gemiddeld brandstofverbruik van 5,6 l/100 km. Bij plugin-hybrides is het brandstofverbuik en de klimaatimpact vooral afhankelijk van hoe vaak je de auto oplaadt met de stekker.

Benzinemotoren

We zien duidelijke verschillen tussen de beste en slechtste geteste auto met benzinemotor. De Skoda Fabia 1.0 en de Skoda kamiq 1.0 TSI zijn bijvoorbeeld veel zuiniger dan de Ford Raptor. Die laatste auto komt als slechtste uit de test.

De Renault Kangoo is een positieve uitzondering als het gaat om de uitstoot van schadelijke stoffen. De resultaten van deze auto met een 1.3 motor zijn indrukwekkend. Want bij kleinere motoren ligt de uitstoot van koolmonoxide en ammoniak vaak flink hoger.

Dieselmotoren

Diesels zijn veel in het nieuws geweest. Van sjoemeldiesels tot toegangsverboden in steden. De Opel Mokka 1.5 bewijst dat de dieselmoren nog niet uitontwikkeld zijn. Die is relatief zuinig én schoon. Zelfs schoner dan veel geteste benzine-auto's.

Verschillen en vergelijken

De verschillen in resultaten zijn soms deels te verklaren door gewicht, frontaal oppervlak (hoogte en breedte) en aerodynamica. Toch zie je vooral bij auto's met een brandstofmotor dat sommige fabrikanten de motortechniek beter voor elkaar hebben dan andere. Er is veel winst te halen met een goed motorontwerp en uitlaatgas-nabehandeling.

Het loont voor je portemonnee, gezondheid én klimaat om auto's te vergelijken op zuinigheid en uitstoot. Kijk voor meer informatie over Green NCAP op de website van Green NCAP. Daar vind je ook het geteste verbruik per 100 km onder diverse omstandigheden.

Hoe werkt Green NCAP?

Green NCAP test de auto’s op een realistische manier en ook onder minder gunstige imstandigheden, zoals een koude omgeving en met belading. Het programma beoordeelt daarbij 3 componenten:

  • Luchtkwaliteit Index (Clean Air Index): de hoeveelheid schadelijke uitstoot met gezondheidsrisico’s, zoals NOx (stikstofoxiden).
  • Energiegebruik Index (Energy Efficiency Index): het elektriciteit- en brandstofverbruik. De verschillende tests benaderen het praktijkverbruik beter.
  • Broeikasgas Index (Greenhouse Gas Index): uitstoot die bijdraagt aan het broeikaseffect, zoals methaangas.

Voor iedere index zijn maximaal 10 punten te halen. De eindscore is een percentage of score van 1 tot 5 sterren en is gebaseerd op het gemiddelde. Het vertelt ook hoe 'groen' een auto is.

Een auto haalt alleen een hele hoge score als hij zeer schoon en zuinig is én weinig broeikasgassen uitstoot.

Reëlere verbruik- en uitstootcijfers

De verbruik- en uitstootcijfers van autofabrikanten wijken vaak flink af van de praktijk. Daarom is Green NCAP opgericht. De organisatie test auto's op een strengere manier dan de wettelijke normen. In 2022 is het programma aangepast.

Wat kun je met Green NCAP-resultaten?

Green NCAP legt alle auto’s langs dezelfde meetlat. Zo kun je een weloverwogen keuze maken voor een zuinige én schone auto. Als er meer testresultaten beschikbaar zijn, vermelden we deze bij de automodellen die we aanbieden in het private lease-collectief.

Wijzigingen 2022

In 2022 is het Green NCAP-programma grondig aangepast. Hierdoor kun je de resultaten niet meer vergelijken met eerdere jaren. In 2023 en 2024 is het testprogramma gelijk gebleven.

Een belangrijke wijziging is dat in de berekening nu ook de hoeveelheid broeikasgassen wordt meegenomen die nodig is voor productie en transport. Dit gaat om zowel elektrische energie als (fossiele) brandstoffen. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de kritiek dat alleen gekeken wordt naar wat de uitstoot van uitlaatgassen.

De uitstoot wordt opgeteld bij de uitlaatemissies en samen vormen ze de basis voor de beoordeling. Elektrische auto’s scoren zo dus niet meer automatisch een 10 voor het onderdeel broeikasgassen.

Auto’s worden vanaf nu ook in 2 stappen getest op verbruik en uitstoot. Alle auto's ondergaan een serie basistests. Alleen auto's die het daar goed doen, komen in aanmerking voor de tweede ronde bij uitdagendere testomstandigheden, zoals met koude omgevingstemperatuur en zware belading. Deze aanpak zorgt voor een efficiënt gebruik van middelen.

In onderstaande tabel vind je oude testresultaten van Green NCAP uit 2020 en 2021. Deze testresultaten kun je onderling met elkaar vergelijken, maar zijn niet meer volledig vergelijkbaar met de scores vanaf 2022 in bovenstaande tabel.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.