Recht op bemiddeling voor slachtoffers letselschade
Gepubliceerd op: 12 juli 2012
Bij ruim 8 procent van de letselschadezaken duurt de afwikkeling langer dan 2 jaar. 'Dat kan komen omdat de schade nog niet goed vast staat, maar ook omdat de verzekeraar een steek laat vallen', vertelt woordvoerder Paul Koopman van het Verbond van Verzekeraars. Met de nieuwe aanbevelingen wil het Verbond dat slachtoffers en verzekeraars sneller tot een oplossing komen.
Niet verplicht
Nationale-Nederlanden en Delta Lloyd hebben laten weten deze aanbevelingen al toe te passen. Verzekeraars zijn niet verplicht de aanbevelingen over te nemen. Het gaat om een proef van drie jaar. Daarna besluit het Verbond of de aanbevelingen bindend worden.
Kritisch rapport
De aanbevelingen sluiten aan bij de Gedragscode Behandeling Letselschade (pdf, 2012) en eerdere voorstellen van Stichting de Ombudsman die ook met een kritisch rapport (pdf) kwam over de afhandeling van letselschadezaken.
Veel consumenten maken gebruik van een rechtsbijstandsverzekering voor juridisch advies of bijstand bij geschillen. Meer informatie daarover is te vinden op de website van de Consumentenbond.
Bron: Verbond van Verzekeraars
Meer nieuws
-
Nieuws | 1 december 2022
Geen geld meer naar ontbossing -
Nieuws | 4 oktober 2022
Blij met snelle invoering provisietransparantie maar uitwerking moet concreter -
Nieuws | 29 juni 2022
Consumenten willen duidelijkheid over provisie