! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Rechtsbijstand bij (web)winkelaankopen

Steeds meer conflicten over internetaankopen komen bij rechtsbijstandverzekeraars terecht. Het Verbond van Verzekeraars spreekt van een 'forse stijging'. Waar moet je op letten bij conflicten met (web)winkels? De Consumentenbond zocht het voor je uit.

Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op:15 juni 2021

bol-com

Dekking (web)winkel geschillen

Een uitgebreide rechtsbijstandsverzekering, voor onder meer conflicten met familie en de werkgever, kost een gezin zo’n €250 per jaar. Een basispolis, met alleen dekking voor wonen en consumentenzaken, kost jaarlijks gemiddeld €150. Daarop zijn ook de meeste kwesties met (web)winkels te claimen. 

Soms is een brief naar de tegenpartij al voldoende om de zaak te sussen. In principe biedt de basispolis ook hulp bij oplichting via internet, bij een failliete of niet-bestaande (web)winkel en bij geleverde spullen met schade. 

De beste rechtsbijstandverzekering voor jou

Bekijk actuele premies, voorwaarden en scores en vind de verzekering die het beste bij je past. Sommige polissen kun je direct afsluiten.

Vergelijk rechtsbijstandverzekeringen

arbeidsgeschillen

Consumentenervaringen

Hieronder vind je twee consumentenervaringen van leden. Zo werden zij bijgestaan in een geschil met een webwinkel.

Barst in tv-scherm

Voor zijn vakantiehuisje koopt de heer Schurink een eenvoudige televisie van €275 bij webwinkel Coolblue. Bij ontvangst lijkt alles in orde. Maar als Schurink het apparaat 4 weken later wil gebruiken, blijkt er een grote barst in het scherm te zitten.

Coolblue suggereert dat de tv is gevallen en binnen 14 dagen had moeten worden teruggestuurd. Schurink wijst ze op de garantie en plicht om een deugdelijk product te leveren, maar Coolblue schuift zijn klacht opzij. Pas als de rechtsbijstandsverzekeraar van Schurink een brief stuurt, stort Coolblue het aankoopbedrag ineens toch terug. 

Apple iPad kapot

Theo Verduyn wordt met een kluitje in het riet gestuurd door bol.com, als zijn Apple iPad na 3 maanden niet meer reageert. De reparatieservice van de webwinkelreus constateert dat het defect buiten de fabrieksgarantie valt. Reparatie zou Verduyn ruim €460 gaan kosten.

Hij pikt dit niet en klaagt tevergeefs meerdere malen. ‘Ik voelde me opgelicht door de reparatieafdeling. Eerst kregen we de melding dat wij de pad hadden geopend waardoor de garantie verviel, toen een bericht dat er stof in de iPad zat’, vertelt Verduyn.

Pas na tussenkomst van rechtsbijstandverzekeraar Das en dreigen met een rechtszaak wordt de iPad na 9 maanden alsnog kosteloos gerepareerd. Maar excuses van bol.com blijven uit. ‘Voor ons reden om hier nooit meer iets te kopen’, aldus Verduyn.

Volgens bol.com wees de reparatieafdeling van Apple de reparatie in eerste instantie af en is deze vervolgens toch in behandeling genomen, vanwege een bij bol.com onbekende reden.

Steun de Consumentenbond

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de voorwaarden en premies van rechtsbijstandzekering. Zo helpen we jou bij het maken van de juiste keuze. Jij kunt bijdragen door lid te worden.

Word lid

Lees verder